Начало
 
 

Известни солисти от Болшой театър гостуват в „Спящата красавица” на софийска сцена

13.02.2018 /18:52 | Автор : Ивета Балевска | Източник: СБЖ Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


"Спящата красавица" е един от най-играните балети по света

На 24 и 25 февруари в Софийската опера и балет ще се играе прочутият балет „Спящата красавица“. Гостуващи солисти в него са Дария Хохлова в ролята на Аврора и Артемий Беляков в ролята на Дезире, водещи солисти на Болшой театър.

Музиката на балета „Спящата красавица“ е смятана за  най-изящната балетна музика, написана от Пьотр Илич Чайковски.  Спектакълът се превръща в  най-известниия балет от световния класически репертоар.
Тринайсет години разделят премиерата на „Лебедово езеро” от първото представление на „Спящата красавица”. В творчеството на Чайковски няма друг случай две произведения от един и същи жанр да са написани с толкова голяма разлика във времето. Причината е провалът на първата постановка на „Лебедово езеро”, но това не повлиява на интереса на композитора към балетния жанр.

Търсейки тема за следващата си балетна творба, Чайковски няколко пъти се връща към идеята да съживи на сцената приказката от своето детство „Ундина”, но така и не осъществява докрай този замисъл.
Композиторът е поканен от директора на Имперския театър в Санкт-Петербург Иван Всеволожски през май 1888 г. с предложение да напише музиката на балета „Спящата красавица” по приказката на Шарл Перо. И Чайковски възторжено прегръща идеята.

Всеволожски работи върху либретото заедно с балетмайстора Мариус Петипа. Докато пише музиката, Чайковски също е в непрекъснат контакт с Петипа, който подготвя за композитора много подробен списък с напътствия за своите музикални изисквания.

Чайковски работи бързо върху новия балет в дома си във Фроловск, където през зимата на 1888 г. нахвърля първоначалните музикални скици и от 30 май 1889 г. започва работа по оркестрацията. Завършва огромната партитура на балета през август с.г.

Премиерата на балета „Спящата красавица” е в  Мариинския театър в Санкт-Петербург на 15 януари 1890 г. Постановката е подготвена много грижливо – с богата сценография, привлечени са най-добрите солисти на театъра. Публиката посреща с огромен интерес „Спящата красавица”.

Чайковски признава, че от творбите му само операта „Евгений Онегин” е имала такъв успех. Около представлението се създава истинска психоза. Търговци на черно изкупуват всички билети, за да ги продават на двойни цени. Вместо поздрав хората се питат: „Гледахте ли „Спящата красавица”? Клавирът на балета се преиздава няколко пъти. Откъси от творбата влизат в репертоарите на духовите оркестри.

Само за няколко сезона  „Спящата красавица” е представена над 160 пъти на сцената на Мариинския театър.
Чайковски умира през 1893. До 1903 г. „Спящата красавица" е вторият от най-популярните балети в репертоара на Имперския балет.

В „Ла Скала" в Милано отначало не показват голям интерес към този балет. Едва когато през 1921 г. балетът е представен в Лондон от трупата на Дягилев, „Спящата красавица” влиза трайно в класическия репертоар на световните театри.

През 1999 г. Мариинският театър възстановява първоначалната оригинална версия на балета от 1899 г., включително оригиналната сценография и костюмите.

„Спящата красавица" е най-дългият балет на Чайковски - продължава почти четири часа. Обекновено балетът е представян пред публика в съкратен вариант.

В България „Спящата красавица" е едно от първите заглавия, поставени в София още в зората на българския балет – премиерата е на 25 февруари 1938 година. Хореографията е на Макс Фроман, сценографията на Евгений Ващенко, дирижира Асен Найденов.

 

Сподели в
 

Спектакълът ще е на 13 ноември от 19.00 ч. Програмата включва прожекция на документален филм на Петър Райчев за неговия баща и концерт с участието на различни поколения певци.

07.11.2019/21:07

Операта на Винченцо Белини ще бъде представена с премиерни спектакли на сцената на Софийската опера на 10 и 14 ноември

04.11.2019/20:51

Три премиерни спектакъла на прочутия балет по музика на Карл Орф радват софийската публика

04.11.2019/12:33

С балета „Легенда за езерото” на 25 октомври Софийската опера и балет отбелязва 120-годишнината от рождението на основоположника на българския балет – Анастас Петров (1899 г.-1978 г.)

24.10.2019/13:37

Режисьор на новата постановка на Софийската опера и балет е световноизвестният аржентинец Уго де Ана, представите се вече у нас с постановките на „Аида”, „Норма” и „Самсон и Далила”.

16.10.2019/21:08

 Събития в СБЖ

 Представяме ви

И тъй като след местните избори на новинарския хоризонт се очертава друга тема,ангажираща вниманието несамо на медиите, но и на драгия електорат - 30 години от старта на т. нар. преход, то приятно бяхме изненадани, че на 7 ноември по книжарниците ще се появи новата книга на колегата ни Калин Тодоров „Зад завесата на прехода”, която е своеобразно продължение на заслужилата голям интерес негова предишна книга „Зад завесата на соца”.

05.11.2019 /10:54 | Автор: Розалина Евдокимова | Източник: СБЖ

Позволете ми да започна с едно отклонение… Казват, спомените са като броеница – всяко зърно води до друго. Навярно е така, щом едно вълнуващо събитие като представянето на книгата на Йосиф Давидов събуди много, а те се занизаха нататък…За достойнствата на автора й и представянето на „Репортер от Миналото време” сайтът на СБЖ разказа подробно, но то неочаквано събуди у мен, ярко и живо, една мадридска среща с десетилетна давност. Тя допълни казаното и чутото с нещо важно от личността на автора, което, мисля, си заслужава да споделя…

01.11.2019 /01:00 | Автор: Иван Василев | Източник: СБЖ

В София в Меката на книгите „Гринуич“ се състоя премиерата на появилата се на български език книга "Мостът на тайните. Дипломатически роман" на известния руски журналист Сергей Гризунов, дело на издателство „Слънце“ и Надя Кабакчиева.

18.10.2019 /19:36 | Автор: Розалина Евдокимова | Източник: СБЖ

През декември ще отбележим 110 г.от рождението на един от най-силно обичаните и най-силно „забравяни“ поети - Никола Вапцаров. Едно име, което кара мнозина да се гордеят, че в българската литература имаме такъв световен поет, а други, дали от незнание или от някакви други свои си съображения, да захвърлят стихосбирката му в кошчетата за боклук.

16.10.2019 /19:34 | Автор: Розалина Евдокимова | Източник: СБЖ

 Спомени и архиви

Щрихи към портрета на журналиста с три очи и една акредитационна карта на „Дума“ - фотожурналиста Христо Събев Христов

04.11.2019 /20:26 | Автор: Денчо Владимиров | Източник: СБЖ

В Хасково излезе юбилеен вестник по случай 140-годишнината от рождението на Александър Паскалев (1879 - 1946) - основател на модерното книгоиздаване в България.

02.11.2019 /17:43 | Автор: Златка Михайлова | Източник: СБЖ

 Акценти и позиции

В свое поздравително писмо по повод Деня на будителите ръководството на МФЖ приветства усилията и инициативите на СБЖ в защита на професионалните и социални права на българските журналисти.

03.11.2019 /20:40

Традициите са за това, да се спазват – казват мъдрите хора. И СБЖ никога не им е изневерявал. Така стана и в Деня на народните будители и празника на българската журналистика. Верен на традицията, Съюзът връчи своите годишни награди на най-добрите в журналистическото войнство. Клуб „Журналист“ се оказа тесен за всички, които обичат своята професия и ценят колегите,които са отличени за своя труд.

02.11.2019 /22:36

Участниците в протеста „Не убивайте журналистиката в България!”, свикан от СБЖ навръх Деня на народните будители и Деня на българската журналистика, настояха в НС най-после да бъде даден ход на предложениаята на Съюза за законодателни промени в защита на свободата на словото и на правата на журналистите

01.11.2019 /16:28

 Мнения

Моделът на финансирането на БНТ и БНР, заложен в Закона за радиото и телевизията, се нуждае от съществена промяна. Сериозни дефицити се наблюдават и в сегашния модел на управление на обществените медии.

17.11.2019 /18:48 | Автор: Маргарита Пешева | Източник: СБЖ

Интерпретациите за българската промяна на 10 ноември три десетилетия по-късно може да са всякакви, но всичко все опира до разпределението на порциите на несвършващите тайни вечери. Където залог са и медиите. Когато самите медии са минали през мътна приватизация, естествено е, че посочените за техни собственици не са мотивирани да разобличават други подобни сделки в държавен и наддържавен мащаб.

10.11.2019 /20:06 | Автор: Къдринка Къдринова | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 25 гости

Бързи връзки