Начало
 
 

В Софийската опера гостуват звезди на Болшой театър

29.09.2019 /09:58 | Източник: Софийска опера/СБЖ Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


Екатерина Кирсанова и Иван Василиев в "Дон Кихот"

Екатерина Кирсанова и Иван Василиев ще блеснат като Китри и Базил в балетня спектакъл „Дон Кихот” на 19 октомври

На 19 отктомври от 19 ч. почитателите на балетното изкуство ще имат възможността да гледат балета „Дон Кихот“ от Лудвиг Минкус с участието на звездите на Болшой театър Екатерина Крисанова и Иван Василиев. Крисанова ще изпълни ролята на Китри, а Василиев ролята на Базил.

Участват и солистите на балетната трупа на Софийската опера: Цецо Иванов, Катерина Петрова, Марта Петкова, Георги Аспарухов, Еленко Иванов, Матю Уитъл и Ивана Харизанова.

Диригент е Павел Клиничев, който също е от Болшой театър. Постановка и режисура - Петър Луканов. Художник на декора - Иван Попов. Художник на костюмите - Цветанка Петкова-Стойнова. Репетитори - Мария Илиева, Ясен Вълчанов,Трифон Митев, Милена Симеонова, Сара-Нора Кръстева, Риолина Топалова. Помощник режисьор - Риолина Топалова

Първата постановка на балета е на Мариус Петипа в Мариински театър, последвана от версията на Александър Горский в Болшой театър.

В репероара на световните сцени  „Дон Кихот“ е интересен за хореографите и не винаги следва буквално романа на Сервантес. Балетът е провокация и за изпълнителите със сложността на ролите и е вдъхновение за всички, които участват в него. Нежността, динамиката, силата, грацията и характера на „Дон Кихот“ са били винаги предизвикателство за всеки хореограф и балетен актьор

Екатерина Крисанова е една от големите балетни звезди на Русия. Родена е в Москва. Обучавана е в балетната школа на Лавровски. През 2001 г. получава златен медал на Международния балетен конкурс Prix de Luxembourg, отличена е с бронз и в състезанието за юноши.

През 2002 г. е удостоена с друг бронзов медал в Санкт-Петербург и същата година посещава балетната академия в Болшой театър, в която се дипломира през 2003 г. Пак през 2002 г. влиза в трупата на Болшой театър. През 2009 г. тя вече е солист там.

През 2017 г. Крисанова се изявява в „Укротяване на ветрилата“ в театър „Дейвид Х. Кох“ , а през 2018 г. - в „Дон Кихот“. До този момент балерината има участие в много класически постановки на Болшой театър. Кариерата на Крисанова е шеметна, тъй като балетните критици в Русия и в чужбина пишат, че тя е несравнима и запомняща се в балета „Дон Кихот“ и в останалите балети от световния класически балетен репертоар.

Иван Василиев е звезда на Санкт-Петербургския Михайловски театър. Преди това е бил солист в Болшой театър.

От 7-годишен се вълнува от балета, затова по-късно учи класически танц в Беларуския държавен институт под ръководството на хореографа Александър Коляденко.

По време на следването си Иван играе в Националния академичен театър на Република Беларус и се изявява на сцената в постановки на „Дон Кихот“ и „Корсар“. След това е поканен да работи в Болшой театър.

През 2006 г. на сцената на Болшой се появява млад и талантлив танцьор. Само за четири години става премиер на балетната трупа. Освен главните роли в „Спартак“, „Дон Кихот“, „Лешникотрошачката“, „Петрушка“, „Жизел“, Иван Василиев участва в международния проект „Kings of Dance“.

Според критиците играта на Василиев в „Дон Кихот“се характеризира с изразителност, импулсивност, сила. Скоковете на танцьора на голяма височина се отличават с невероятната си изящност и изглеждат като фантастични. Василиев е особено любим на публиката в „Дон Кихот“. Критиците отбелязват силната емоционалност на Василиев на сцената и драматичния му талант.

В края на 2011 г. Иван Василиев се премества в Санкт-Петербург, но не в Мариинския театър, а в Михайловския театър. Танцьорът се нуждае от ново сериозно предизвикателство, трудна мотивация, за да се развива още повече.

В Санкт-Петербург Василиев разширява границите на репертоара си и излиза извън обхвата на една роля. В Михайловския театър играе ролите на принц Дезире от „Спящата красавица“, „Фрондосо“ от „Лоренсия“, „Солор“ от „Баядерка“. Освен в театъра в Санкт-Петербург, Василев редовно се появява на сцената на американските балетни театри.

Актьорът е смятан за един от най-високоплатените балетни танцьори в света. Василиев работи и като хореограф. Поставя необичайна пиеса „Балет №1“, в която се опита да покаже възможностите на човешкото тяло както в солови части, така и в дуети.

Балетистът щедро споделя информация за творчески постижения и планове за бъдещето от страниците на официалния уебсайт, където са представени неговите участия в балетни постановки.

Диригентът Павел Клиничев през 2000 г. завършва Московската държавна консерватория „П. И. Чайковски“ със специалности „хорово дирижиране“ (в класа на професор Борис Тевлин) и „оперно-симфонично дирижиране“ (в класа на професор Марк Ермлер). През 1999 г., когато е  студент в четвърти курс, става стажант-диригент в Болшой театър. През 2002 г. завършва аспирантура в Московската консерватория. От 2009 г. е преподавател в Московската държавна консерватория.

През 2001 г., след гастроли с оркестъра на Болшой театър в САЩ, Генадий Рождественски, по онова време художествен ръководител на Болшой театър, го кани за щатен диригент. Впоследствие под негово управление в Болшой театър прозвучават повече от четиридесет произведения, в това число операта „Княз Игор“ от А. Бородин, „Снежанка“, „Царска невеста“ и „Златното петле“ от Н. Римски-Корсаков, „Йоланта“ и „Евгений Онегин“ от П. Чайковски, „Травиата“ от Дж. Верди, „Бохеми“ и „Тоска“ от Дж. Пучини, „Огненият ангел“ от С. Прокофиев.

В репертоара му са също практически всички балети, излезли на сцената на Болшой театър през последните двадесет години, в това число „Лебедово езеро“, „Спящата красавица“ и „Лешникотрошачката“ от П. Чайковски, „Раймонда“ от А. Глазунов, „Златният век“, „Болт“ и „Светлият ручей“ от Д. Шостакович „Ромео и Жулиета“ от С. Прокофиев и „Иван Грозни“ по музика на С. Прокофиев, балети по музика на Ж. Бизе, Л. ван Бетовен, Г. Малер, В.А. Моцарт и други композитори.

Под негово ръководство в Болшой театър са осъществени премиерите на дванадесет балетни спектакъла, като от по-неотдавнашните са „Пролетно тайнство“ от И. Стравински (2013 г.), „Вариации по тема на Франк Бридж“ по музика на Б. Бритън, „Симфония на псалмите“ по музика на И. Стравински, „Ундина“ от Х. В. Хенце и „Златният век“ от Д. Шостакович (всички през 2016 г.).

С операта, балета и оркестъра на Болшой театър маестрото излиза на много прославени театрални сцени и концертни подиуми, включително миланския театър „Ла Скала“, ню-йоркската „Метрополитън“ опера, Кралския театър „Ковънт Гардън“, Центъра за изпълнителски изкуства „Джон Кенеди“ (Вашингтон, САЩ), Парижката национална опера („Пале Гарние“), Мариинския театър, Бунка Кайкан (Токио) и Националния център за изпълнителски изкуства в Пекин.

По време на гастролите на Болшой театър си сътрудничи с оркестъра на Баварската държавна опера, оркестъра на Кралския театър в Торино (Teatro Regio di Torino), Националния симфоничен оркестър на Центъра „Кенеди“, оркестъра на Кралския театър в Парма (Teatro Regio di Parma), оркестъра на Колон (Париж) и много други. Изявява се със симфоничния оркестър на Националната академия „Санта Чечилия“, Тайпейския симфоничен оркестър, оркестъра на Академията на Запада (Калифорния), академичните оркестри на Санкт Петербург, Саратов и Ростов на Дон.

От 2004 до 2008 г. си сътрудничи с Елена Образцова и основания от нея конкурс за млади оперни певци. През сезона 2005/07 е главен гост-диригент на трупата на Всемирния балет (Universal Ballet Company) в Южна Корея.

От 2010 до 2015 г. е главен диригент на Екатеринбургската държавна академична опера и балет. По време на работата си в този театър се изявява в качеството на диригент-постановчик на оперни и балетни спектакли, сред които „Царска невеста“ от Н. Римски-Корсаков, „Любовта към трите портокала“ от С. Прокофиев, „Граф Ори“ от Дж. Росини, „Отело“ и „Риголето“ от Дж. Верди, „Amore Buffo“ по музика на Г. Доницети, „Цветоделика” по музика на П. Чайковски, А. Пярт и Фр. Пуленк. Почти всяка негова работа в Екатеринбургската опера и балет е отбелязана за номинация за националната театрална награда „Златна маска“.

От сезон 2014/2015 е гост-диригент в Михайловския театър в Санкт Петербург.

Сред записите му са: CD с Камерния оркестър на Болшой театър (Universal Music Group), DVD „Спартак“ (балет в Болшой театър, оркестър Колон, Decсa, Париж).
 

Сподели в
 

Най-новата инициатива на Софийската опера SOFIA OPERA PEARLS STREAMS, създадена по идея на директора на Операта Пламен Карталов, стартира на 15 март 2020 г. До момента 150 000 онлайн зрители са се наслаждавали на предлаганите чрез тази възможност спектакли.

02.04.2020/20:34

Записите в Sofia Opera Pearls Streams на „Дон Кихот“ от Масне с Орлин Анастасов и на „Джоконда“ от Понкиели с Гена Димитрова, Никола Гюзелев, Румен Дойков, Стефка Минева, вървят съответно на 21 и на 22 март във фейсбук профила на Операта

21.03.2020/15:29

Софийската опера и балет кани почитателите си на операта „Дон Жуан” от Волфганг Амадеус Моцарт, чиято премиера беше през 2019 година, на още две нейни представления.

26.02.2020/16:32

Представленията на Софийската опера, режисирани от Филипо Тонтон, ще са от 19 часа. Участват Радостина Николаева, Габриела Георгиева, Гергана Русекова, Боясгалан Дашням, Светозар Рангелов, Веселин Михайлов и др. На 6 и 8 март в ролята на граф Ди Луна гостува Джеонгхйеок Сео от Корея, ученик от школата на Райна Кабаиванска.

22.02.2020/21:07

За Деня на влюбените 14 февруари Софийска опера и балет предлага на всички, отдадени на любовта, специално предложение - Абонаментен цикъл за три балетни спектакъла.

10.02.2020/20:13

 Събития в СБЖ

 Представяме ви

„Да бъдеш първи е предизвикателство. На първо място за самите нас, защото не е прието да се страхуваме от предизвикателства. Защото Първи, това за нас е съдба!“ Така огромната армия от журналисти, режисьори, продуценти, водещи, оператори определят работата си в Първи тв канал, или както всичките му казват Главният канал на Русия. На 1април той навъртя четвърт век. 25 години упорит труд и катерене към върха.

03.04.2020 /15:05 | Автор: Розалина Евдокимова | Източник: СБЖ

Легендарният антифашист, прочул се със свалянето на нацисткия флаг от Акропола през 1941 г., бе и пламенен журналист, оглавявал вестниците "Ризоспастис" и "Авги". Той си отиде на 97-годишна възраст.

01.04.2020 /20:47 | Автор: Къдринка Къдринова | Източник: Барикада

Председателят на Съюза на журналистите в Подмосковието и секретар в СЖР Наталия Чернишова участва в Международната журналистическа конференция, посветена на 141-годишнина от установяването на българо-руските дипломатически отношения, организатор на която беше СБЖ.

25.03.2020 /18:19 | Автор: Розалина Евдокимова | Източник: СБЖ

До 17 април в Президентския център “Борис Елцин“ в Екатеринбург е подредена изложбата на личния фотограф на президента Борис Елцин и един от най-известните майстори на обектива в Русия и света Дмитрий Донски - „Зад кадър“ представя свои снимки, придружени от историите на тяхното създаване.

22.03.2020 /17:53 | Автор: Розалина Евдокимова | Източник: СБЖ

 Спомени и архиви

В тези изпълнени с много напрежение, тревоги и дори страх дни, е много хубаво, когато някой ни поднесе споделен от него спомен. А този на колегата ни Енчо Господинов за ненадминатия Кърт Вонегът наистина ни дава разтуха и приятно усещане.

07.04.2020 /12:10 | Автор: Енчо Господинов | Източник: kvadrat5.bg

Известният фотожурналист, работил много години в легендарния седмичник на СБЖ в. „Поглед”, пусна във Фейсбук свои снимки от модно дефиле в Международния дом на журналистите отпреди 36 години, както и репортажа за събитието с автор Ева Костова, излязъл в съюзния вестник.

05.04.2020 /20:03 | Източник: Фейсбук/СБЖ

 Акценти и позиции

Генералният секретар на Европейската федерация на журналистите Рикардо Гутиерес подкрепи предложенията на британската организация „ЧЛЕН 19” към медии и журналисти как да действат, за да предоставят само достоверни факти насред пандемията от коронавирус. Но и държавите не бива да злоупотребяват със ситуацията и да я използват като предлог за преследване на свободното слово, настоява още ЕФЖ.

03.04.2020 /16:51

В свое специално послание президентът на Международната федерация на журналистите (МФЖ) Юнес Мджахед призовава организациите членки, сред които е и СБЖ, да продължават да бранят правата на журналистите дори и в тежките условия на глобалната здравна криза около коронависура/ Covid-19. Предлагаме текста на обръщението, получено в СБЖ.

23.03.2020 /13:12

Държавният глава е обезпокоен, че предвидените санкции за невярна информация могат да бъдат употребени срещу всяко неудобно свебодомислие и ще останат в сила и след края на сегашната криза с коронавируса. Румен Радев призовава също така за спешни социални мерки за защита на най-пострадалите от настоящата ситуация

22.03.2020 /13:52

 Мнения

В тези дни на непреживени досега изпитания, когато виждаме какво става в живота „по света и у нас” през прозореца или от екрана на телевизора, чуваме гласове на близки и приятели по телефона, абе една нежелана, но явно нужна изолация – човек, за да избегне неминуемото изостряне на атмосферата и отношенията вкъщи – какво му остава: да коментира последната информация от кризисния щаб или разните конспиративни версии откъде и как ни се стовари на главите този коронен вирус. Дори такива прочетени през годините мнения, че земята се опитва с всякакви средства да се освободи/спаси от нас и т.н.

22.03.2020 /18:04 | Автор: Иван Василев | Източник: СБЖ

От началото на вечерните балконни аплодисменти – благодарност към лекари, медицински сестри, санитари, органи на реда, фармацевти, които се грижат разпространението на коронавируса да се ограничава, аз лично ръкопляскам силно за журналистите.

18.03.2020 /14:53 | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 17 гости

Бързи връзки