В София показват майстори на чешката фотография

18.03.2017 /18:52 | Автор : Светла Дерибеева | Източник: Czech centre Sofia Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


Франтишек Дъртикол е един от бащите на чешката фотография

Творби на значимите чешки фотографи Франтишек Дъртикол, Яромир Функе, Ярослав Рьослер, Еуген Вишковски ще бъдат показани за първи път на българската публика.

Откриването на изложбата "Майстори на чешката авангардна фотография" е на 22 март в 18.00 часа в Националната галерия "Квадрат 500", зала 19, в присъствието на куратора Щепанка Биелешова, съобщават от Чешкия център у нас.

Световно известни и малко познати творби на Франтишек Дъртикол, Яромир Функе, Ярослав Рьослер и Еуген Вишковски, подбрани от лични и национални колекции, ще бъдат изложени от 22 март до 21 май в Националната галерия "Квадрат 500" в София.

Всеки от четиримата майстори на чешка авангардна фотография има свой собствен стил, но и има нещо, което ги свързва – следвоенният период в тогавашна Чехословакия, ексцентричността и провокацията.

"Признаването отвън на пионерите в чешката модерна фотография става постепенно – въпреки че работи на Дъртикол и Функе са показвани в известни галерии и музеи още през 70-те години, първата монография на Ярослав Рьослер излиза чак през 2001 г., а Еуген Вишковски все още очаква цялостно международно признание“, посочва/Владимир Биргус, автор на изложбата. Кои са четиримата фотографи:

Франтишек Дъртикол (1883, Пршибрам – 1961, Прага):

Завършва Научно-изследователския институт за фотография (Lehr- und Versuchanstalt für Photographie) в Мюнхен (1901-1903). През 1907 – 1909 има собствено фотоателие в Пршибрам, в периода 1910 – 1935 управлява престижно студио за портретна фотография в Прага. Автор е на портретите на много известни личности, но най-известен е със своите актове, в които е видно развитието от сецесионен пикториализъм и символизъм към модерна фотография, реагираща на различни авангардни течения.

В последния етап на своята фотографска работа създава композиции от изрязани фигури с издължени форми, символично изразяващи различни теми от будизма. В периода на най-голяма си известност през 20-те и 30-те години получава редица престижни награди на фотографски прегледи, има много самостоятелни изложби в Европа и САЩ, излизат публикациите му Le nus de Drtikol (Libraire des arts décoratifs, Париж, 1929) и „Жена в светлината“ (Žena ve světle, E. Beaufort, Прага, 1938).

През 1935 г. затваря своето студио и се занимава с живопис и пропагандиране на будизма. След години на пренебрегване, неговите творби са международно преоткрити през 70-те години на ХХ век.

Яромир Функе (1896, Скутеч – 1945, Прага):

Не завършва обучението си по медицина, право и история на изкуството. Интензивно се занимава с фотография от началото на 20-те години. От 1931 г. преподава фотография в Професионалното училище и Училището за художествени занаяти в Братислава, от 1935 до 1944 заедно с Йозеф Ем е преподавател във фотографския отдел на Държавното училище за графични изкуства в Прага.

Член е на Фотоклуб Прага (Fotoklub Praha), Чешката фотографска общност, Кино-фотографската група на ляво ориентираните интелектуалци в организацията „Ляв фронт“ и на Съюза на изящните художници „Манес“. В периода 1939 – 1941, заедно с Йозеф Ем, е редактор на ежемесечника „Fotografický obzor“. Подготвя няколко портфолиа за пражките църкви и книги за градовете Лоуни и Колин. В творбите си оригинално развива концепции на редица авангардни направления. Забележителна е и неговата публицистична и организаторска дейност.

Ярослав Рьослер (1902, Смилов – 1990, Прага):

През 1917 – 1920 се обучава в пражкото фотостудио на Франтишек Дъртикол, където с малки прекъсвания работи като асистент чак до 1925 г. През 1923 г. като единствен професионален фотограф е приет в авангардната група „Devětsil“. В периода 1926 – 1926 и след това от 1927 до 1935 г. живее в Париж, където работи в няколко студиа за рекламна фотография.

В годините 1936 – 1951 управлява свое ателие в Прага, по-късно след извършената от комунистите национализация чак до 1964 г. е служител. Той е един от пионерите на абстрактната и конструктивистичната фотография, занимава се и с колажи, рисунки и фотограми. Към експерименталната свободна творба се връща отново през 50-те години.

Еуген Вишковски (1888, Двур Кралове над Лабем – 1964, Прага):

През 1910 г. завършва обучението си по немски, френски и психология във Философския факултет на Карлово- Фердинандовия университет в Прага (днешния Карлов университет). В годините 1910 – 1912 преподава в гимназии в Прага, от 1912 г. - в Държавната реална гимназия в Колин, в периода 1937 -1948 г. е отново в Прага. Участва в няколко значими изложби, между които е и Международната изложба на фотографията в Прага през 1936 г.

Първия фотоапарат получава от баща си през 1902 г. Сериозните му занимания с фотография започват в средата на 20-те години във фотоклуб в Колин. В началото се повлиява предимно от теми на стила Neue Sachlichkeit (Нова вещественост), в творбите от 30-те години вече се усеща влиянието на конструктивизма и функционализма, по-късно и сюрреализма. Публикува изключително важни и оригинални теоретични статии.


 

Сподели в
 

На 23 май, в навечерието на Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост, със съдействието на БНТ започва най-голямото пролетно книжно изложение у нас – „Пролетният базар на книгата“.

23.05.2017/09:08

Гражданите на ЕС с абонаменти за филми и телевизионни сериали онлайн скоро ще имат достъп до това съдържание, докато временно пребивават в друга страна от ЕС, съобщават от пресслужбата на Европарламента специално за СБЖ:

19.05.2017/16:48

Истинската демокрация не може да съществува без свободата на медиите. Като бивш журналист знам, че свободата да бъдеш независим в работата си е от съществено значение, заяви председателят на Европейския парламент Антонио Таяни по повод Световния ден на свободата на печата:

03.05.2017/08:46

Първото от поредица обучения по безопасен интернет започва във Варна. Откриването е насрочено за 23 април от 11 ч. на втория етаж в Social TeaHouse на ул. „Преслав” 53 във Варна.

23.04.2017/09:29

Представителството на Европейската комисия в България кани журналисти от Пловдив, Пазарджик, Кърджали, Хасково, Стара Загора, Смолян и Асеновград с интерес към европейските въпроси на семинар в Пловдив на 28 април 2017 г. (петък) в Новотел Пловдив (Гранд Хотел Пловдив) от 9:30 до 12:30 часа.

22.04.2017/17:15

 Събития в СБЖ

 Акценти и позиции

Председателят на УС на СБЖ Снежана Тодорова изпрати писмо до председателите на журналистическите дружества на СБЖ, в което са описани възможностите за почивка на съюзните членове в Международния дом на журналистите във Варна през 2017 г.

26.05.2017 /17:52

По повод Деня на славянската писменост и българската просвета и култура председателят на УС на СБЖ Снежана Тодорова отправи видеопоздравление до колегията

24.05.2017 /00:01

Изразява се дълбоко възмущение и недоумение от нотата на турското посолство до МВнР, в която нагло и безпочвено се заявява, че турската страна ще съди бившия ни генерален консул в Одрин Георги Димов, дългогодишен член на СБЖ, заради негови изявления в медиите по повод случващото се в Турция след референдума там от 16 април.

23.05.2017 /17:47

 Мнения

Уважаеми колеги от всички мобилни оператори по света и най-вече у нас. Декларирам на всеослушание: Аз не искам смартфон! Моля ви, не ми изпращайте никакви оферти. Па било то и за 1 /един/ лев.

25.04.2017 /08:20 | Автор: Иван Каневчев | Източник: СБЖ

„Заблуждава ни ослепяващо невежество. О, окаяни смъртни, отворете си очите!” Тези думи на Леонардо Да Винчи идват наум на фона на два актуални медийни сюжета - обвиненията между колеги от Нова телевизия и интригата между издателя на в. „Сега” и главния прокурор

20.04.2017 /14:40 | Автор: Майя Любомирска | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 20 гости

Бързи връзки