Пламен Трифонов показва днес „Срамежлива фотография”

21.03.2017 /12:00 | Източник: mc.government.bg Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


Пламен Трифонов през 1994 г. (снимка: vevesti.bg)

На 21 март от 18:30 ч. в Галерия „Средец” на бул. „Ал. Стамболийски” 17 в София ще бъде открита изложбата „Срамежлива фотография”, автор на която е Пламен Трифонов.

Колекцията от снимки, представена в едноименната изложба, е реализирана в периода 2014-2016 г. и включва портрети на хора от града и по-конкретно – от София. Фотосите в експозицията по жанр са типична улична фотография.

Изложбата в Галерия „Средец” се организира от Либералния институт за политически анализи в партньорство със Съюза на българските журналисти и Министерство на културата.

Проектът „Срамежлива фотография“ е с фокус уличната фотография, която експлоатира най-пълноценно същностната за фотографското действие спонтанност и удържа най-убедително своеобразния диалогичен баланс между взаимодействащите си при създаването на фотографския образ „актанти”.

По своя смисъл уличната фотография е и двустранно гласуване на доверие между снимания и снимащия и апелира към хармоничното съотнасяне между фотографа и обекта, напомня Пламен Трифонов.

Кой е създателят на снимките:

Авторът на изложбата е роден в София - през последния ден на лятото на 1994 г. Пламен Трифонов се занимава с фотография от 2010 г., а от 2013 г. - основно с фотожурналистика и документална фотография.

"През 2015 г. направих първата си самостоятелна изложба – „Градът като сцена“, а преди това съм участвал в 2 съвместни изложби за документална и социална фотография. В свободното си време обичам да снимам и сценични кадри от най-голямата сцена, а именно - улицата", споделя авторът:

"Жанрът фоторепортаж за мен е най-привлекателен - поради усещането, че наистина документираш миг от историята, без значение дали става въпрос за събитие с политически характер, културен обичай или социална трансформация като протестите. И в този акт на документиране изпитвам особеното чувство на историческия поглед - неприкосновеност от пристрастията и стереотипите. Иска ми се моите репортажи да придават на зрителя тази обективност, а в същото време да оставят у него и чувството на емпатия”, отбелязва Пламен Трифонов.

Колекцията снимки включва портрети без лица, портрети, снимани отдалеч и без знанието на фотографирания субект, и снимки, които предизвикват дори и известен срам у зрителя, защото е участник в несправедливата действителност.

Да споделяш „откраднати” образи

Емоциите, идващи от фотографиите, варират в широки граници и ни разказват историите на непознати хора, макар и без да виждаме лицата им, и по необичаен начин превръщат в достопаметно събитие онова, в което всъщност няма нищо необичайно.

Проектът „Срамежлива фотография“ сам по себе си детерминира и назряващия проблем за криза на социалния образ, който ни влачи към „свят на сенките“. По думите на автора хората нерядко възприемат уличното изкуство, в това число и уличната фотография, като средство на практикуващите го за икономическа изгода и по тази причина често се страхуват да попаднат в кадър или дори са враждебно настроени към обектива.

Поради това обаче и уличното изкуство остава ощетено, а фотографът се принуждава да превърне себе си от творец едва ли не в крадец на образи и моменти, което води след себе си и до друг проблем, на който сме свидетели в последните години и на който проектът акцентира – отговорността за споделянето на тези „откраднати” образи.

Става дума за срамежливия момент, когато не можеш да насочиш обектива директно, за границата на онези „общи места”, които принадлежат на всички и същевременно - на определена група от хора или дори само на един човек, за опозицията на публичното и частно, което затвърждава улицата като топосът на неизбежната социализация, мястото на срещата на човека с обществото и формирането на един общ визуален метаезик между снимащия и сниманите, разказва Пламен Трифонов.


 

Сподели в
 

В обновената изложбена зала на Исторически музей в Тутракан бе представено поредното му издание – книгата „Там, край реката...“ на автора Александър Димитров – уредник в музея.

21.09.2017/12:00

Освен многохилядната публика на стадиона в Стара Загора на 20 септември титаничният сблъсък между Дрийм тийма на Барселона и отбора на Христо Стоичков ще вълнува феновете в целия свят.

20.09.2017/15:25

На път е нова финансова схема за зони с безжичен и безплатен интернет на обществени места в ЕС без дискриминационни условия, съобщават специално за СБЖ от представителството в София на Европарламента.

13.09.2017/12:00

Освен многохилядната публика на стадиона в Стара Загора на 20 септември титаничният сблъсък между Дрийм тийма на Барселона и отбора на Христо Стоичков ще вълнува феновете в целия свят.

01.09.2017/14:35

Генерална дирекция "Регионална и градска политика" на Европейската комисия организира конкурс за студенти по журналистика, наречен Youth4Regions.

30.08.2017/18:51

 Събития в СБЖ

 Правни въпроси и отговори

На въпроси, засягащи трудовите права на журналистите, отговаря докторът по трудово и осигурително право Андрей Александров

29.05.2017 /21:46 | Автор: Андрей Александров | Източник: СБЖ

 Акценти и позиции

Уважаеми колеги, в приложения текст изпращам Декларация на Федерацията за приятелство с народите на Русия и ОНД и заявявам, че организациите, членуващи в Координационния съвет "България-Русия" подкрепят този текст.

15.09.2017 /17:16

В Деня на международната журналистическа солидарност 8 септември председателят на УС на СБЖ призовава да си спомним моралните послания на убития от нацистите на този ден през 1943 г. чешки антифашист и публицист Юлиус Фучик

08.09.2017 /09:36

Поредният случай с уволнението на журналистката Диляна Гайтанджиева, разкрила международна схема за незаконно въоръжаване на джихадисти в Сирия, прави още по-наложителни бързите законодателни действия за гарантиране на журналистическия труд и права, подчертава председателят на УС на СБЖ

27.08.2017 /14:29

 Мнения

Пояснявам: Ако слушате редовно Българското национално радио (БНР). И още по-конкретно – програма „Хоризонт“. Е, сега да си дойдем на думата.

19.09.2017 /16:38 | Автор: Иван Тодоров | Източник: СБЖ

Есето за PR бизнеса можеше да бъде за петролната индустрия, автомобилостроенето, банковото дело, здравеопазването, образованието, културата, спорта и т.н. Работата е там, че тези бизнеси и дейности не засягат пряко сърцето на моята професия, докато „пиарът“ - техният агресивен посредник - е на път, според мен, да запуши с тромб журналистическата аорта

01.09.2017 /06:01 | Автор: Йосиф Давидов, Мадрид | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 8 гости

Бързи връзки