Деян Донков: Не губете пътя, слушайте сърцето си! То подсказва посоката

23.03.2017 /16:44 | Автор : Лилия Динова | Източник: СБЖ Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


Деян Донков

Режисьорският дебют на известния актьор е днес в НДК, в Театър „Азарян”, с пиесата на Бекет „В очакване на Годо”

Деян Донков е роден на 27 август 1974 г. във Видин. За своите 43 години талантливият актьор е носител на множество престижни театрални и филмови награди, между които  четири „Аскеер“-а и един „Икар“. Изиграл е над 40 роли в театъра и десетки в киното, всичките запомнящи се. В момента играе в седем спектакъла. Днес е премиератаа на неговата първа постановка „В очакване на Годо“ от Самюъл Бекет на сцената на Театър „Азарян“ в Националния дворец на културата.

Актьорът е баща е на двама сина – на 11-годишния Деян и на 9-месечния Христо. Партньорка в живота му е младата, красива и талантлива актриса от Театър „Българска армия” Радина Кърджилова.

С Деян Донков разговарях, откъсвайки го за час от репетициите преди премиерата. В деня, в който правехме интервюто, вечерта го очакваше и участие в „На ръба“, авторски спектакъл на Александър Морфов на сцената на Народния театър „Иван Вазов“. А в НДК кипеше предизборна треска, докато ние си говорихме за изкуство и култура...

Деяне, в навечерието на Международния ден на театъра – 27 март, ти правиш режисьорски дебют. Представяш своя спектакъл „В очакване на Годо“ - емблематична пиеса на емблематичен автор. Какво те изкуши да се изявиш и като режисьор? Защо посвещаваш спектакъла на своя учител проф. Крикор Азарян ?

Исках да реализирам отдавнашна моя мечта. шък и поканата на драматурга и артистичния директор на Театър „Азарян“ Яна Борисова и на Мирослав Боршош, директор на НДК, ме провокира. Тъкмо този театър на името на Коко Азарян и тази покана са за мен огромна отговорност и чест. Смятам, че тъкмо тук е най-подходящото място за тази пиеса.

Дълбок поклон към професор Азарян! Той е мой ментор, човек, който ми е дал много и основни неща за театъра и сцената. Оставил ми е също истини като житейски уроци, като човек, като огромна личност с огромно сърце... Той за мен ще си остане духовен баща, който ми е помогнал да си изградя и позицията в живота.

Посвещавам този спектакъл на проф. Крикор Азарян, защото ми е дал шанса да направя първите си крачки на професионална сцена, доверил ми се е и е видял в мен нещото, накарало го да разчита на мен и да ми повярва. С една дума - става дума за любов.

Защо се спря точно на заглавие като „В очакване на Годо”?

Това заглавие се спря на мен, не съм търсил специално тъкмо него. С Георги Михалков като студент в четвърти курс на НАТФИЗ правихме спектакъл по Годо. Но то беше отдавна. Сега искам да съм верен изцяло на автора и неговия текст и да погледна през неговите очи. Бекет е суров мъдрец с детска чувствителност. Изминах доста дълъг път, дори трънлив докато поставя това произведение.

Ти изпълняваш ролята на Владимир, а Иван Бърнев е в ролята на Естрагон. Кои други актьори участват, кой е автор на музиката и на сценографията?

Освен нас двамата с Иван играят още Цветан Алексиев, Калоян Трифонов и Мартин Цолов. Сценограф и костюмограф е талантливят художник Чавдар Гюзелев, музиката е на Калин Николов.

Играеш в близо десет спектакъла, активно се снимаш във филми, вероятно време и внимание иска и малкият Христо. Как успяваш да съчетаеш всичките тези роли едновременно и то много добре ?

Случайно или не, съдбата е благосклонна към мен. Дава ми възможност да съчетавам всичко това. И дай Боже да е наистина добре и дори много добре, както казваш...

В творческата си биография имаш признания и на критиката, и на гилдията, и на публиката в театъра и в киното. Кое изкуство все пак те привлича повече ?

Изпитвам огромно удоволствие от играта и на сцената и пред камерата, но по различен начин. Важното е да се срещаш с качествени хора, с качествени текстове, да правиш смислени неща. Да си истински проводник на автора към публиката. Тогава се получава атмосфера, живо е и е истинско изкуството. Има взаимност. Ние даваме, вие – взимате.

Но театърът все пак е с едни гърди напред пред киното. В театъра всичко се случва на мига, на живо и там няма фалш. А кое от двете изкуства ми е по-любимо... Ще ти предложа ироничния отговор на Ал Пачино. Когато го питали кино или театър предпочита, той отговорил така: „В театъра ходиш по въже на 20 метра височина и отдолу нямаш обезопасителна мрежа. А в киното въжето е постлано на земята”. Тръпката ми е в театъра. Театърът е изкуство, мисия, идея и съдба.

В същото време, когато искаш да видиш нещо съкровено, истинско и запомнящо се, то може да те покърти и филм, и спектакъл. Въпросът е какво и как се случва и как се разказва.

Какво е за теб партньорството на сцената и на екрана ?

Доверие и сигурност. С добрия партньор нещата стават, може да се излезе от всяка ситуация и да направиш чудеса. „Ако играеш нещо си, ако нямаш какво да кажеш, не излизай на сцената“, така учеше проф. Азарян.

Имаш ли образци, свои кумири в театъра и в киното?

Образци не бих казал. Кумири – да. Аз по-скоро се прекланям пред самото изкуство, не точно пред личността. Първият, който ме накара да се трогна от театъра, беше Стоян Камбарев. Другият е Коко Азарян, също Александър Морфов. Те ми се довериха и затова са безценни хора за мен, големи личности.

Мой кумир актьор в театъра беше Наум Шопов. Остави у мен чувство за необятност, виждах в него големи дълбини. А в световен мащаб за мен примери са Марлон Брандо, Роберт де Ниро, Ал Пачино.

Какво е за теб приятелството, имаш ли верни приятели и до днес?

Приятелството също е доверие. Допускал съм много хора до себе си, но някои са ме разочаровали. И в добро, и в лошо е нормално да се разчита на приятеля. Дори бракът може да се разтрогне, но приятелството, ако е истинско – не. Мисля, че сме тук, на тази земя, за да намерим разбиране сами със себе си, приятелство, симбиоза, хармония преди всичко сами със себе си и после с другия...

Преди години на мой въпрос за добър театър ти цитира Чехов. Каза: „Хубавият театър, хубавото представление се отглежда“. Как се отглежда добрата публика днес у нас ?

Публиката също трябва да се възпитава. Често тя търси „актуалните за деня” псевдозвезди, има опростачване на театъра, правят се халтури, само и само да се събират зрители в салона. Театърът не е бизнес и търговия, то е изкуство и трябва да възпитава! Затова сега поставям Бекет. Публиката трябва да се възпитава не нравоучително, с назидание и с размахване не пръст, а фино, умело и майсторски, да й изградиш добър вкус. Иначе тя се превръща във всеядно животно...

Среща ли се и театър, който да е хем добър, хем с комерсиален успех? Всички постановки например на Сашо Морфов са касови...

Да, така е, той затова е канен навсякъде по света и все по-малко у нас.Тук талантите биват избутвани, завистниците ги тъпчат, вместо да се преклонят пред тях и да ги оценят по достойснство, за да ги задържат у нас.

Къде е мястото на българската култура? За нея се заделят едва 0,5 процента от държавния бюджет...

Културата е лицето на една нация, визитната картичка на един народ. Ценностите могат да бъдат само в културата. Културата ни днес е почти на ръба. Както е в едноименното представление на Сашо Морфов. Страшното е, че много актьори живеят в мизерия, а са си дали живота, душите и сърцата за хората. Сега някои се опитват да им откраднат и малкото пари, които имат...

Какво мислиш за българската журналистика и ролята й в обществено-политическия и културен живот на страната ?

Неотдавна Галин Стоев каза нещо по повод този въпрос. Навсякъде има жълта преса, но у нас тя, за съжаление, определя общественото мнение. Това вече е трагично. Всичко това опростачва и манипулира.

Има и сериозна журналистика, разбира се, но болшинството от хората търсят и си намират сензации, пикантерии тъкмо в жълтата преса. Това отнема въздуха и пространството на качествената, сериозната журналистика у нас.

Какво би пожелал на читателите на сайта на СБЖ?

Не губете пътя, слушайте сърцето си! То подсказва посоката...

 

Снимките от спектакъла „В очакване на Годо” са на Явор Веселинов.

Сподели в
 

„Обществото сякаш си „отмъщава" за наистина слабия интерес на държавата към културата и изкуството. Публиката у нас показва пристрастеност към всякакъв вид духовни прояви - от сцени до галерии. И така доказва, че духът на извисения човек въпреки всичко намира благодат от красотата,” казва тазгодишната носителка на „Икар”

17.04.2018/20:42

Текстът е предоставен на сайта на СБЖ от Здравка Михайлова, дъщеря на наскоро напусналата ни изтъкната журналистка-международничка и преподавателка. Пенка Караиванова се е срещала с много от ярките личности на ХХ век, които е увековечила в книгите си. Нейните вълнуващи свидетелства и днес са непреходен образец за най-висок професионализъм в журналистиката.

16.04.2018/08:17

Многообичаният кинопразник „София филм фест“ подари не само на любителите на седмото изкуство хубави преживявания, но към него се присъедини и галерия „Синтезис“ и Дома на киното. Организаторите се включиха в Дните на легендата Сергей Параджанов със свои фотоизложби. В галерия „Синтезис“ бе представена „Сергей Параджанов: HOMO LIBER“ на грузинския фотограф Юрий Мечитов, когото съвсем заслужено наричат легендарен.

13.03.2018/19:50

Първата чуждестранна делегация в Двора на Кирилицата, водена от зам.-министъра на културата на Република Северна Осетия Чермен Дудаев, известен осетински поет, и талантливият скулптор Ибрахим Хаев, чиито деди са участвали в освободителните боеве на връх Шипка, присъстваха на откриването в Алеята на писателите на бюст паметник на основоположника на осетинската литература Коста Хетагуров. Той присъства в Двора на кирилицата защото създава великолепните си творби на свещените писмена на двамата братя св.св. Кирил и Методий.

12.03.2018/17:13

„Като бях малка, имаше един период, когато не ми разказваха за произхода на семейството ни, но винаги съм усещала, че към България сме имали специално отношение" – ми сподели Олга Николаевна Чевска, праправнучка на големия дипломат и приятел на България граф Николай Игнатиев.

07.03.2018/18:40
?>

 Събития в СБЖ

 Правни въпроси и отговори

На въпроси, засягащи трудовите права на журналистите, отговаря доцентът по трудово и осигурително право Андрей Александров

16.02.2018 /14:43 | Автор: Андрей Александров | Източник: СБЖ

 Акценти и позиции

Председателят на УС на СБЖ Снежана Тодорова е категорична, че е недопустимо доминиращите глобални медии да се използват не само за нагнетяване на международната ескалация, но и като инструмент за производство на претекст за прибягване до санкции и военни действия. Гьобелсовската пропаганда на сто пъти повторени лъжи, поднасяни като истина, е удар и по професията ни, и по интелигентността на човечеството, и по съдбата на планетата

18.04.2018 /14:21

Фокусът е върху прозрачността в собствеността, организацията и финансирането на медиите. Обръща внимание също, че интернет-посредниците придобиват все по-голям контрол върху потока, наличността, намирането и достъпността на информация и друго онлайн съдържание. Изтъква се важната роля на обществените медии

13.04.2018 /10:54

По случай големия православен празник българският патриарх Неофит изпраща до СБЖ саморъчно подписана илюстрирана картичка с неговите поздравления за Великден. Текстът гласи:

08.04.2018 /08:01

 Мнения

Прославената членка на СЕМ заведе съдебен иск за обида срещу известния журналист и депутат. Искът й е за 23 000 лв. Тя се почувствала „обидена и огорчена” от изказвания на Симов от парламентарната трибуна и от негови публикации, в които той реагира на отправени от Жотева заплахи към друг журналист заради зададен й въпрос

23.02.2018 /18:19 | Автор: Къдринка Къдринова | Източник: СБЖ

Достойно влизам в книгата на рекордите на Гинес – упражнявах престижна журналистическа професия в страна членка на ЕС, близо година не ми се плащаше заплата за труда ми, но аз оцелях. Значи мога да оцелея и на Марс.

19.02.2018 /08:09 | Автор: Оля Ал-Ахмед | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 23 гости

Бързи връзки