Иван Бурлаков: С преклонение създадох мозаечната икона на Светите братя Кирил и Методий

01.04.2017 /20:03 | Автор : Розалина Евдокимова | Източник: СБЖ Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


Иван Бурлаков с една от картините си

По време на двайсетото издание на фестивала „Вся Россия“ в Дагомис през септември м.г. СБЖ и Съюзът на журналистите в Тюмен подписаха договор за сътрудничество. Не закъсня и първата съвместна инициатива - поставяне на мозаечна икона на Светите братя Кирил и Методий в Абалакския Свято-Знаменски мъжки манастир.

Новата икона ще стои редом до тази на св. Нестор Летописец, покровителя на журналистиката в Русия. Според организаторите, планира се иконата да бъде осветена и открита за Деня на славянската писменост и култура.

Иконата е дело на известния художник Иван Бурлаков, който живее и работи в Екатеринбург. Той е изработил и иконата на св. Нестор Летописец, пред която се прекланят в Абалакския Свято-Знаменски манастир.

Бурлаков е сред най-тачените майстори на четката и на мозаечното изобразително изкуство в Русия. Влюбен в природата, той пресъздава на платното нейните красоти и тайнства. Пейзажите, които рисува, са подчинени на величието на Северен Урал с неговите гори, кедрови дървета, облаците, които опират във върховете му, и незабравимите гледки, които карат душата да се изпълни с радост и лирика. 

Бурлаков не е от онези творци, които прибягват до маниерниченето, за да се опитат да покажат колко са на „ти“ с платното, четката и багрите. За разлика от тези творци, той се стреми да се доближи на макс до природата, избягвайки известни хватки в изобразителното изкуство. Всеки път той открива нов живописен език, чрез който да предаде върху платното настроенията на Н. В. Природата.

И въпреки широтата на творческия му диапазон, като че ли пейзажът си остава негов любим жанр. Без граници е географията на творческите пътешествия на художника, но неговата най-голяма страст си остава Северният и Приполярният Урал, и на него той посвещава голяма част от картините си.

За Бурлаков казват, че е

майстор, чийто стремеж за развитие не секва,

а това му помага да си поставя и решава нови творчески задачи, като по този начин разширява и художествените си интереси и възможности. За това най-ясно говори обръщането му към портретните сюжети.

Според критиците  портретът на арх. В. Анисимов, който е нарисувал,  не само открива нов момент във възможностите на Иван Бурлаков, а и става значително художествено събитие. А за това красноречиво говори и сребърният медал, с който художникът е удостоен на юбилейната регионална художествена изложба  „Урал Х“ и участието му в Общоруската изложба в Москва.

Но преди всичко като че ли основно място в творчеството му заема монументалната живопис. Мозаечни пана на майстора красят несамо частни сбирки, но и православни храмове в различни краища на Русия. Може спокойно да се каже, че уникалните мозайки на художника нямат аналог в съвременното монументално изкуство.

По повод съвместната инициатива на СБЖ и Съюза на журналистите на Тюмен – да бъде поставена мозаечна икона на Равноапостолните братя Кирил и Методий в Абалакския манастир, се свързах с Иван Бурлаков и той беше любезен да сподели за сайта на СБЖ мигове от творчеството си и затова какво са за него създателите на славянското писмо.         

Кога за първи път започнахте да работите мозаечни икони, Иван Иванович, и какво почувствахте тогава?

През 1998 г. изработих осем мозаечни икони с размери 300/90 см за параклиса-паметник в град Югорск, намиращ се в Ханти-Мансийския автономен окръг. Това бяха моите първи мозаечни икони. След това имах голяма и продължителна работа по храмовия комплекс, включващ храма на преподобния „Св. Сергий Радонежки и храма-кръщелница на св. Йоан Предтеча Тоболски, също в град Югорск.

Аз изрисувах стенописите в кръщелницата и иконите за другия храм, където също изработих и мозаечни икони. Те впечатлиха силно митрополит Димитрий и той ми написа следното: „Завършвайки своята архипастирска обиколка на 2 и 3 септември в град Югорск, бях възхитен от красивите мозайки, изпълнени от вас на стените на храма „Преподобен св. Сергий Радонежки…“ След много години именно митрополит Димитрий предложи на Съюза на журналистите в Тюмен да ме поканят да си сътрудничим.

За вас какво е иконата изобщо? Когато рисувате икони, чувствате ли се по-близо до Бога и лесно ли се прави иконостас с 40 изображения на светци? Бихте ли разказали как работихте и кое водеше ръката ви? Разбрах, че сте си казали: „Започвай само както ти можеш да направиш от невъзможното възможно!“

Да, това беше моят девиз, когато започнах работата си над иконостаса, висок руски иконостас с 40 икони.. Иконописта не е суетна работа. тя се върши в тишина, в уединение, потъвайки във вековна мъгла и извличайки онези древни образи, пред които са се молили много поколения наши предци. И те обзема разбирането на онова възвишено и неръкотворно, което го има в изкуството на иконописта. С върха на четката се стремиш да пренесеш онази неземна красота, диханието на вечното тайнство, на очарованието, което се спира с молитвено благоговение пред величествените образи на светците и мъчениците на вярата.

А в личен план моят дядо Фьодор, роден през 1870 г. и живял 92 години, още от детството ми винаги ме учеше да се моля. родителите ми също бяха вярващи и те са ме кръстили.

Така че в иконописните ми изображения винаги присъства представата за идеала, към който винаги съм се стремял. Знайте, че чувството за прекрасното е заложено у всеки от нас. Природата, създадена от Бога, понякога преоткрива в нас своята красота и ние се влюбваме в нея. Именно поради това аз много обичам пейзажите. Обичам и Уралските планини.

Ще ви призная, че работата над иконите изисква неимоверно напрежение, преодоляване на препятствия, както е в спорта, за да се изкачиш на ново ниво в майсторството. Когато започнах работа на стената, при нас стоеше надпис: „Всяка следваща работа трябва да е много по-добра от предишната!“

Разбрах, че когато работите, слушате музика и четете поезия. По време на работата ви над иконата на Светите братя Кирил и Методий какво слушахте и каква поезия четохте? Изобщо как работите над иконите?   

„… Ти самият си своя висш съд: Чрез своя труд умееш строго да оцениш всички. доволен ли си от тях, взискателен художнико?“ Александър Пушкин, Фьодор Тютчев, Николай Заболоцки, Николай Зиновиев, Юрий Кузнецов, Райнер Мария Рилке, Фернандо Песоа – са моите любими поети. Обичам да слушам Бах („Страсти по Матея“), Свиридов, Рахманинов, Бородин, Римски-Корсаков, Мусоргски, Гречанинов… Руска хорова музика в изпълнението на Санктпетербургската хорова капела под ръководството на Владислав Чернушенко. Някога прочетох „Естетиката, това е наука за чувство на прекрасното“, казано от Константин  Леонтиев. Именно от това чувство се ръководя във всичко, което правя. И си мисля, че човек преоткрива красотата, тогава когато той се устреми към нея със сърцето и душата си.

Висока оценка ви е дал и покойният патриарх на цялаРусия и Москва Алексий ІІ. У вас е видял най-добрия майстор на мозаечни икони в Русия. Дори ви е наградил с грамота. Как се отнасяте към материалните награди? В миналото майсторите са работили в името на вярата  си в Бога и не са мислили за материалното. Днес може ли художникът да работи единствено в името Божие?

Наистина, покойният патриарх Алексий ІІ определи нашите мозайки като най-добрите в Русия. Може да се каже, че равнището, което показваме при работата си върху мозаечните икони, наистина е високо и не е достъпно всекиму. И това е така благодарение на двайсетте години всекидневен напрегнат труд.

А грамотите и медалите не решават нищо.

„Когато не можеш да се решиш на някакво важно дело, не му мисли дълго, а просто започни да работиш!“ Това ли си казахте и когато ви предложиха да изработите мозаечната икона на „Св. св. Кирил и Методий“? Какво знаете за тях и преди да започнете работа, какво прочетохте и узнахте за славянските просветители?

За Светите братя Кирил и Методий аз узнах от техните животоописания, които прочетох.За това как са създали азбуката ни и са превели свещените книги. За мен е голяма чест да пресъздам с преклонение техните образи и затова съм благодарен на Съюза на журналистите в Тюмен и на всички, които са съпричастни към това благородно дело.

Нашето ателие за мозайки и живопис се казва „Класика“ и това подсказва, че в него се създават образци за подражание.

Тази съвместна работа вероятно ще е в името на укрепването на приятелството и развитието на културния обмен между нашите братски народи.

Дай Боже!

А има ли нещо общо между св. Нестор Летописец и св. св. Кирил и Методий и как си представяте редом техните мозаечни икони в Абалакския манастир?

Да, Абалакският манастир. Мозаечната икона на св. Нестор Летописец се намира на манастирската стена. Проектът за мозайката на Равноапостолните братя Кирил и Методий беше създаден в унисон с пластичното решение на композицията на иконата на св. Нестор Летописец и предполага в бъдеще и иконата на св. Йоан Златоуст. Своего рода ще се оформи триптих. Всичките тези светци ги обединява съпричастността им към словото. Кирил и Методий са създали азбуката, Нестор Летописец е написал историята на земята руска (той е и светецът покровител на руската журналистика – бел. автора), а Йоан Златоуст красиво е изложил текстовете на Светото писание.

Разбира се, желанието ми е да оставим след себе си вековната памет от камък и в образите на светците, в името на Руската православна църква и да преобладават над материалните ценности.

И както се казва: „Човек не живее само в името на хляба.“

Възвеличавайки паметта на светците, ние запълваме празнотите в историята и посочваме тези теми и идеали, които не трябва да забравяме, а същевременно установяваме връзка с времето.

 

Снимки Личен архив  

Сподели в
 

Любимият на много поколения актьор харесва професията ни и адмирира всички смели журналисти, които са на най-горещите точки. Не вярва в независимата журналистика, но знае, че неподкупни журналисти има и те са нашата съвест.

22.11.2017/07:18

Наскоро разгръщах архивите си, сиреч бумагите, които някога съм счел за ценни и към които в повечето случаи никога повече не се връщах, въпреки първоначалните ми намерения.

13.11.2017/19:01

Наричат я с много любов един от символите на Москва, град в града, пътя до седмото небе и с още много други ласкави имена… Но тя си остава тв кулата „Останкино“, откъдето тръгват всички новини по света и Русия и която е приютила много телевизионни канали и радиа. Достатъчно е само да споменем Първи канал и НТВ, а другите се равняват по тях.

08.11.2017/11:23

Хора като него са същинска рядкост. Те – като никой друг, дават живец на всяка компания, на всеки разговор, на всяко селце или град. Благодарение на дарбите, с които Господ ги е дарил и погалил като щедър орисник...

24.10.2017/19:22

Със Златния глас на Родопите Валя Балканска се срещаме преди известно време, този път пред фонтаните на Народния театър. Пътят от служебния вход на театъра до сцената се изминава само за пет минути време, а на нас ни отне повече от половин час, защото почти на всяка крачка ни спираха хора от различна възраст, но като че ли май повечето бяха млади, които й целуваха ръка или нея самата, или пък искаха да се снимат с нея.

24.10.2017/15:24

 Правни въпроси и отговори

На въпроси, засягащи трудовите права на журналистите, отговаря докторът по трудово и осигурително право Андрей Александров

29.05.2017 /21:46 | Автор: Андрей Александров | Източник: СБЖ

 Акценти и позиции

НА ОБЩОНАЦИОНАЛНИЯ КОМИТЕТ СОФИЯ ЗА ЧЕСТВАНЕТО НА 140-ГОДИШНИНАТА ОТ ОСВОБОЖДЕНИЕТО НА БЪЛГАРИЯ

03.11.2017 /07:45

Представяме ви декларацията на върховния представител по външната политика и сигурността Федерика Могерини от името на ЕС по случай Международния ден за прекратяване на безнаказаността на престъпленията срещу журналисти - 2 ноември:

02.11.2017 /21:39

Председателят на УС на СБЖ честити празника на цялата колегия и на всички хора на духа, разбуждащи най-доброто в човешката природа, но и призовава към размисъл за същността на тази голяма мисия

01.11.2017 /07:24

 Мнения

Уверен съм, драги колеги и приятели, че всички Вие цените този празник на духовността! Интересното е, че той се чества у нас за първи път по предложение на Стоян Омарчевски, министър на просвещението в правителството на БЗНС, начело с Александър Стамболийски.

03.11.2017 /11:58 | Източник: СБЖ

Едно „общо събрание" на СБЖ, еволюирало в цинична демонстрация на къса памет, неблагодарност за години водена битка с ненаситни и алчни „емблеми" на българската компрометирана журналистика! Ако можеше да бъде обезглавено на часа, ръководството на СБЖ вече би било в миналото!

30.10.2017 /10:20 | Автор: Цецка Бончина, председател на 27-мо дружество на СБЖ | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 11 гости

Бързи връзки