Начало
 
 

Защо сгазиха телевизия BIT, подобно ТВ7?

12.02.2018 /14:35 | Източник: e-vestnik Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


Иван Бакалов

Възможно ли е да има независими медии у нас, пита в анализа си в e-vestnik журналистът Иван Бакалов. Предлагаме статията му, която повдига важни за журналистическата гилдия проблеми

Продадоха телевизия BiT, която даваше по-голяма свобода на теми и гости в предавания, в сравнение с казионните обслужващи национални телевизии БНТ, Би Ти Ви и Нова. Сделката беше очаквана, телевизиите видимо са под силно влияние на управляващите и лично на премиера Борисов. Беше въпрос на време да се затвори устата на телевизия, която си позволява да коментира неща, които другите не коментират или замазват.
Неочаквано беше друго. Изведнъж бяха спрени всички предавания на телевизия BiT, освен новините. Сякаш някакъв много голям проблем са имали хората, които са купили телевизията, та по спешност спират всички предавания. И е точно така – това издава, че някой много

нетърпелив да запуши устата

на телевизията, седи зад официалния купувач. Представен като „независим продуцент” на шоупрограми, работил в Австрия. Нормален продуцент няма да затвори телевизия в деня, в който я купи. Както направиха навремето с ТВ7. Тогава телевизията имаше дългове, те бяха използвани като повод да се отнеме техниката, сървъри и т. н. Вместо да подкрепят телевизията и да я продадат, което струва повече от камери и сървъри, я затвориха по спешност. Сега с BiT има подобен проблем, но няма дългове, които да бъдат използвани като повод. Сега има сделка, телевизията е продадена, и новият собственик веднага й запушва устата.
Ето как изглежда това през очите на очевидеца Николай Марков, в деня, в който идва новият собственик:
„Бях поканен като гост в телевизия BiT от 11.00 часа, ведно с адвокат Марковски, за обзорно обсъждане на политически и други важни събития от последните дни. На влизане на паркинга на телевизията с автомобила ми в 10.45 часа, бях засечен от кортеж луксозни возила, управлявани от здрави гологлави интелигенти, които охраняваха новия собственик. С влизането си в телевизията беше издадена светкавична заповед за прекратяване на всички предавания освен новините. Настана хаос и объркване, който съм преживял и в ТВ7, лично. Видимо, теорията на жеста не е позната на тъмните балкански субекти!
Така стоят нещата в почти европейската ни държава,свободата на словото, независимите медии и никак независимите от властта новоназначени олигарси…” – това е написал Марков в страницата си във Фейсбук.

Събитията навеждат на мисълта, че купувачът е параван на

други реални собственици

на медии у нас. Навремето редакторката Венелина Гочева стана собственик на вестниците „Труд” и „24 часа”, като очевидно няма как да е реален собственик на пресгрупа, купена за около 26 млн. евро (впрочем, от днешна гледна точка, това беше твърде висока цена за затихващи вестници).
Сега може да се предположи, че и новият собственик на BiT е платил сериозна цена.

Защото телевизията не е била с дългове и във фалит. Тя е работила на загуба, нещо нормално за нова телевизия, но е финансирана от братя Вълневи, милионери от Чикаго. Техният бизнес е независим от България, те са собственици на най-голямата логистична фирма в Чикаго и една от най-големите в Северна Америка, притежават към 2000 тира, активи за около 300 млн. долара, различни фирми там. Позволили са си да си направят и финансират телевизия за българите по света. Която за две години стана четвъртата по гледане телевизия след Би Ти Ви, Нова и БНТ, без да има ефирно излъчване, само цифров канал. И това благодарение именно на своята опозиционност и дискутиране на теми, които другите телевизии избягват. Иначе нямаше нищо друго атрактивно в BiT. Любопитно е, че собствениците са давали на редакторите и шефовете в телевизиите свобода и са ги поощрявали да бъдат опозиция „и на властта, и на опозицията”. А самите шефове в BiT не са се възползвали достатъчно от тази свобода по някакви конюнктурни съображения.

Едва ли рекет върху чикагските собственици на BiT е бил причина за продажбата й. Те са извън властта на Борисов, който най-много се гневи на критики в медиите. По-скоро собствениците са получили добра оферта и са си върнали инвестицията с печалба.

Навремето властта на Борисов така

подложи на рекет

собственицитге на „Труд”и „24 часа” Огнян Донев и Любомир Павлов. Те бяха притиснати от данъчни и прокурорски проверки, на двамата им отправиха по две обвинения, поискаха им гаранции съответно по 500 хил. и по 150 хил. лева. Беше форма на натиск (рекет), всички обвинения отпаднаха, щом продадоха вестниците. (Подобен натиск има върху издателите Прокопиев и Сашо Дончев).
Продажбата на телевизия BiT идва да покаже, че в малка България медии лесно се пазаруват от правилните хора. Двама трима олигарси, свързани с властта, могат да си напазаруват всички медии. А които не са техни, са поставени под контрол с други средства, с тоягата и моркова.

След продажбата на телевизия BiT, започнаха да баламосват публиката с обяснения как щяла да стане модерна и печеливша, досега не била и прочее. Такива обяснения публикуваха на сайта на телевизията в деня, в който спряха всичките й предавания. Но… по предаванията и новините ще ги познаете. Собствениците ще станат ясни, както е ясно у нас кои медии на кого са и кого обслужват.

Дори отсега могат да се кажат имена на „заподозрени” скрити купувачи на BiT – Делян Пеевски и Красимир Гергов. Първият мълчи, все едно няма нищо общо, точно в сегашния момент, в който внася закон за прозрачност на собствеността на медиите. А Гергов отрече, защото имал договор като акционер и супервайзър в Би Ти Ви да не участва в конкурентна телевизия. Но близкият до властта сайт „Пик” го посочи като купувач.
Всъщност няма други медийни собственици у нас, които да са възможни купувачи. Приказката за „независим продуцент”, работил в Австрия, е за малки деца.

Няма други „специалисти”

в този бранш, освен Пеевски и Гергов. Публична тайна в политическите среди е, че те се явяват като „брокери” на Борисов в медиите.

Много хора се заблуждават как печелят телевизиите, че една телевизия можела да стане пазарно печеливша и т. н. България вече дойде до момент, в който няма печеливши медии. Две големи телевизии си делят рекламата, и се оказва, че и за тях не стигат приходите, и тях могат да ги контролират с разни лостове. Всички останали са на издръжка на някого. Който си мисли нещо за пазар на реклама, дълбоко се заблуждава. Това не е пазар, а разпределение, което се санкционира от споменатите двама „брокери”. Система от пиар и рекламни агенции, свързани със социологически, подреждат и насочват всички реклами – първо на нашите медии, после на този и на онзи според обслужването.

Няма друг шанс за независима телевизия у нас, освен чрез независим собственик отвън. Богатите в България ги държат за топките. Не могат да се осмелят. Моделът у нас е като в Русия - олигарси обслужващи властта, а онези, които се правят на независими, ги мачкат.
Видя се с BiT – тя беше с независими собственици, милионери в Щатите, готови да финансират свободна телевизия. Но… готови до време… Бизнес интересите надделяват. Отказаха се, продадоха я, със сигурност изгодно. Щом у нас има кой да плаща да плаща за медии, за да им запушва устата.

Оригиналната публикация може да се види на сайта на e-vestnik.

Сподели в
 

Журналистиката даде поредна жертва - решиха да се гаврят пак с колежката Лили Маринкова. Едва ли в държавата има друга гилдия, която е подложена на толкова унижения, натиск, преследване и разправа като журналистите, пише в "Дума" Велиана Христова.

11.07.2018/21:44

Вестникари и телевизионери гледат с носталгия по миналото и с тревога към бъдещето, пише в репортажа си за в. "Шоу" от Осмия конкурс за телевизионна журналистика „Свети Влас” колегата Исак Гозес

07.06.2018/18:40

Слушайте, братя врабци и цанцугери! Аз мога да ви уверя, че ако послушате съветите ми и ако се възползувате от обстоятелствата, то вашата прехрана е обезпечена и вашето име ще да се почита и уважава от восток до запад...

03.06.2018/18:39

Известната поетеса и журналистка Елка Няголова коментира във Фейсбук превръщането в чалга на стихотворение на поета-антифашист Никола Вапцаров, разстрелян през 1942 г.

30.05.2018/21:09

Знаете ли, че медиите са се разпасали и плачат за още по-голяма държавна регулация? А правите ли разлика между свобода и слободия в медиите?

13.05.2018/12:21
?>

 Събития в СБЖ

 Правни въпроси и отговори

На въпроси, засягащи трудовите права на журналистите, отговаря доцентът по трудово и осигурително право Андрей Александров

16.02.2018 /14:43 | Автор: Андрей Александров | Източник: СБЖ

 Акценти и позиции

Журналистическа дискусия за състоянието на българската журналистика, за защита на правата на журналистите и на свободното слово, клуб „Журналист“, СБЖ, София

13.07.2018 /12:33

Преди десетилетия големият публицист Юлиус Фучик написа, че „Истината ще победи, но е необходимо решително да ѝ се помага.“. Днес тази мисъл звучи с още по-голяма сила, особено когато отваряме голямата тема за истината за медийната среда в България.

13.07.2018 /00:02

УС на СБЖ изразява дълбоко възмущение и остър протест от нарушаването правата на журналистите и свободата на словото, което особено зачести през последните месеци: уволнения, съкращения, неплащане на трудови възнаграждения, драстични нарушения на трудовото законодателство в национални и регионални медии.

08.07.2018 /12:58

 Мнения

Историята е проста. В няколко поредни петъка Слави Трифонов в своето предаване по Би Ти Ви учи Кристиан Талев, наричан още Криско, как се прави шоу. Хрумването е кръстено „Експериментът „Гледай как се прави”.

24.06.2018 /15:19 | Автор: Иван Тодоров | Източник: СБЖ

Агонията на в. „Стандарт“ продължава и тя ще е много мъчителна и болезнена, защото няма пари дори за морфин. Не е за вярване, че ръководството на любимия и предпочитан от мнозина вестник завърза камъка и пусна на дъното най-стойностните си автори. Какво ли чудо трябва да стане, за да се възроди от пепелта този „Феникс“, от който нищо не е останало, освен пречупените му криле!

15.06.2018 /16:05 | Автор: Оля Ал-Ахмед | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 19 гости

Бързи връзки