Начало
 
 

Как се прави свободна медия - челен опит от Унгария

21.10.2020 /16:15 | Автор : Йовка Димитрова | Източник: yovkadimitrova.wordpress.com Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


Заместник-главният редактор на Index.hu Вероника Мунк (в центъра) оглави новата медия, създадена от напусналите журналисти – Telex.hu

На фона на отработения в Орбанова Унгария механизъм по превземане и преобръщане на независими медии в обслужващи властта, внимание привлича предизвикателството на новия информационен сайт Telex.hu, финансиран от читателите.

Моделът на превземане на медии в Унгария е отчайващо елементарен и също толкова ефективен, пише авторката Йовка Димитрова в личния си блог https://yovkadimitrova.wordpress.com/

Всеки, попаднал в обектива на управляващите, рано или късно е изкупуван от близки до властта олигарси, които за ден го превръщат от критичен глас към управляващите в част от проправителствената пропаганда. При това, запазвайки името, графиката и дори подредбата на съдържанието, така че читателят най-общо казано се оказва в ролята на жабата в тенджерата - купува нещо, което му изглежда познато, докато на подсъзнателно ниво новото съдържание постепенно му внушава, че правителството е негов честен закрилник. Точно това е начинът, по който най-големият новинарски сайт Origo.hu е преобразен през 2012 г. Един от многото.

Има и вариации. Вземете оцелелия от комунизма и славно прехвърлил се в демократичните времена вестник Népszabadság. Той успя успешно да се адаптира към прехода, запазвайки влиянието си и променяйки собственика си от унгарската компартия в австрийски издателски концерн. До средата на второто десетилетие на 21 век Népszabadság беше най-четеният, най-тиражният и най-уважаваният вестник в страната. Днес той вече не съществува. Népszabadság беше изкупен от близък до премиера Орбан милионер. Той го затвори за седмица, уволнявайки не само журналистите, работещи в него, но и унищожавайки целия му архив.

Много медии от всякакъв вид предхождаха и последваха примера на Népszabadság през годините и предизвикваха справедлив гняв, тревога и възмущение у демократичния свят.

Изключението Index.hu

Един от последните примери е онлайн медията Index.hu - най-тиражната независима медия в Унгария. Оцелявайки в няколко опита за превземане, най-четеният новинарски сайт в страната (1,5 милиона индивидуални влизания дневно) също падна след атака отвътре. Лоялен на правителството олигарх купува по време на COVID карантината в началото на пролетта рекламната му агенция и много скоро заявява претенции към публикуваното новинарско съдържание.

През юли главният му редактор Саболч Дул изнася конфиденциална информация от заседание на управителния съвет на фондацията, издаваща Index.hu, за което е отстранен. Тя засяга планове за уволнението на над 100-членния редакционен екип и наемането му като външни автори на хонорар. Намеренията предизвикват недоволство сред журналистите, които справедливо се опасяват, че работейки като "доставчици на услуги", вместо на трудови договори в редакцията, няма да имат възможност да влияят върху съдържанието, включително на собствените си материали.

В деня на уволнението на главния си редактор - 24 юли, над 90 от журналистите и технически персонал на Index.hu се подреждат пред вратата на "Човешки ресурси" с молби за напускане.

Редакционната драма предизвиква обществено възмущение. Няколко десетки хиляди унгарци излизат спонтанно на улиците на Будапеща на 27 юли в знак на съпричастност с журналистите. Така Унгария става единствената европейска държава, в която унищожаването на една независима медия е в състояние да предизвика обществена солидарност в защита на основни човешки права като са свободата на изразяване и правото на информация.

Както и при всички предходни случаи, основните световни издания пишат за кризата, но както при предишните закривания и "преобръщания" на издания, включително когато над 400 унгарски медии бяха обединени под шапката на общ издател - проправителствена фондация, те не разколебават властите.

Днес Index.hu продължава да излиза и изглежда графично съвсем като преди турболенциите. Наети са нови журналисти и главен редактор, които лоялно отразяват управляващите, без въпроси, разследвания или съмнение, в поднасяните им от властите факти.

Всичко можеше да свърши дотук, ако не бяха унгарците, излезли по улиците, за да защитят правото си на информация, и изненадващо твърдите журналисти на Index.hu, които само няколко дни по-рано плачат на раменете на колегите си пред стаята на "Човешки ресурси".

Нов модел на финансиране

През следващите дни осиротелите журналисти, тръгнали си от Index.hu, пишат новините си във Фейсбук. Социалните мрежи обаче не никога не са били медии и едва ли някога ще бъдат. Ако искат да продължат професионалната си работа, журналистите трябва да намерят друго решение. Пред тях има два пътя - да се разпръснат, опитвайки се да се спасят поединично, или да продължат заедно. По това време възниква идеята да бъде създаден нов новинарски сайт, който да бъде финансиран от читателите си.

Митингът в Будапеща в подкрепа на свободната преса показва, че в Унгария има нужната критична обществена подкрепа, за да се осъществи подобно начинание. Моделът е изготвен сравнително бързо и проучванията показват, че е възможно да бъдат събрани достатъчно средства за издръжката на толкова многочислена редакция. Това е първият опит в Унгария да бъде създадена финансово независима медия, издържана от читателите си, в такъв мащаб.

Финансовите разчети на медията показват, че най-големият разход на бъдещата медия ще е наемът на редакционните помещения и обзавеждането им, както и заплатите на журналистите. Сметките не са публични, но ръководството на Telex.hu говори за "десетки хиляди евро месечно".

На 2 октомври, два месеца след случая с Index.hu е създадена новата медия Telex.hu, която финансово разчита почти изцяло на дарения на читателите. Статиите са с открит достъп, като не е необходимо да се плати, за да бъдат прочетени. В същото време, читателите са призовани да дарят еднократно или чрез месечен абонамент сума по свое желание. Най-ниската е 2999 форинта (около 8,20 евро) заради ограничения в размера на електронните банкови трансфери в Унгария.

Плановете са, след като новият сайт се закрепи и започне да работи нормално, да се премине към платено съдържание. Идеята е хората, които сега подкрепят медията да бъдат превърнати в абонати, едва когато вече имат представа какво на журналистическо съдържание като качество и обем могат да разчитат.

"Свободната преса в Унгария е в лошо състояние и броят на независимите медии през последните години рязко намалява. Все повече вестници, радиостанции и телевизии имат собственици, които са добре свързани с партиите и политици", се казва в обръщение на редакцията към читателите.

В него журналистите обясняват, че

"всяка работеща демокрация се нуждае от разнообразен медиен пейзаж"

и че трансформацията на Index.hu в проправителствена медия "остави значителна празнота в унгарския обществен дискурс".

Те добавят: "Направихме това, защото почувствахме, че условията за независима работа вече не са налице и сега, обединени с възможно най-много бивши членове на екипа, работим заедно, за да променим безнадеждната унгарска медийна ситуация и да създадем сайт за новини за нашите читатели като този, който са загубили."

Тяхната амбиция заслужава уважение: "Искаме да създадем голям, независим, разнообразен новинарски сайт, тъй като твърдо вярваме, че честното и безпристрастно отразяване на новините е предпоставка за свободното вземане на решения от нашите читатели. Днес Унгария се нуждае от широкообхватна и въздействаща медия."

Една съвсем различна журналистическа история. Възможен ли е happy end?

(Със съкращения)

Сподели в
 

Според доклада на „Репортери без граници“ България вече заема 91-во място в сравнение със 112-то миналата година. Ето как коментира тази новина Иван Бакалов пред Българското национално радио(БНР).

03.05.2022/13:01

"Дори и на един слушател да е засегнат интересът, нашата работа е да го отстояваме", казва в интервю за dir.bg членът на СЕМ Соня Момчилова, която е твърде вероятно днес да го оглави.

21.04.2022/09:08

Журналистът Петър Волгин гостува в студиото на Dir.bg, за да представи своята книга "Живот в радиото". Как и защо избира да работи в програма "Хоризонт" на БНР и защо Радиото се е превърнално в негова съдба? Интервюто е взето от Юлия Владимирова.

20.04.2022/15:19

Миналата седмица спряха да излизат два вестника – „Монитор” и „Политика”, а една информационна агенция – „Фокус” и нейните радиостанции из страната са в процес на разделяне и закриване. И трите издания са дългогодишни, а причините за закриването им са различни.

30.03.2022/12:06

Главният редактор на независимото украинско онлайн издание „Таймер” Юрий Ткачов, задържан на 19 март от Службата за сигурност на Украйна, остава в предварителния арест.

20.03.2022/15:39

 Представяме ви

Протести избухнаха в Сантяго, след като на 12 май почина Франсиска Сандовал, работила за известна алтернативна телевизия. Тя бе простреляна в лицето, докато отразяваше избухнали безредици след Първомайската демонстрация в чилийската столица. Ранени бяха още двама журналисти от същата медия. Подозренията са, че стрелялият е дребен мафиот, свързан с карабинерите – репресивна структура, която новият президент Габриел Борич така и не реформира.

15.05.2022 /12:00 | Автор: Къдринка Къдринова | Източник: baricada.org

Известният британски журналист и познавач на Близкия изток Джонатан Кук анализира в Middle East Eye убийството на палестинската журналистка Ширин Абу Акле и привежда още случаи на разправа на Израел с журналисти.

15.05.2022 /10:57 | Източник: middleeasteye.net/baricada.org

„Защо лаят краставите магарета“ е новата книга на журналиста и публицист Калин Тодоров. След като поредицата му „Зад завесата на соца“, „Зад завесата на прехода“, „Зад завесата на демокрацията“, „Зад завесата. Големия брат“ и накрая „Завесата падна“ вдигнаха голям шум и предизвикаха читателския интерес, те дълго време оглавяваха и класациите за най-продавани и най-известни книги.

28.04.2022 /07:48 | Автор: Розалина Евдокимова | Източник: СБЖ

Времето лети, и това го доказва и четвъртвековния юбилей на едно от най-гледаните предавания на телевизията майка „Животът е вкусен“, чийто водещ е вечно усмихнатият и пълен с енергия Ути Бъчваров. Да не повярва човек, че като едно щракване с пръсти се навъртяха тези 25 лета, които доказват, че и днес зрителите обичат и гледат това първо кулинарно предаване в телевизионния български ефир.

25.04.2022 /23:19 | Автор: Розалина Евдокимова | Източник: СБЖ

 Спомени и архиви

Изданието тръгва като "ежедневен работнически вестник" на 5 май 1912 г.

05.05.2022 /16:17 | Източник: СБЖ

В новия том VII на „Известия на бургаския музей“ е публикувано изследването на журналистката Диана Славчева „Бургаската преса в годините от Освобождението до 1944 г.“

18.01.2022 /13:10 | Източник: СБЖ

 Акценти и позиции

СБЖ изразява възмущение и осъжда бруталните убийства на четири журналистки в рмките на четири дни в три различни страни. Съболезнования и солидарност за близките и колегите на убитите Йесения Мойинедо, Шейла Хоана Гарсия, Ширин Абу Акле, Франсиска Сандовал, както и на всички журналисти, станали жертви на жестоки разправи където и да е по света. Посегателството срещу всеки един колега е посегателство срещу всеки от нас.

15.05.2022 /12:40

Какви размисли буди новият доклад на „Репортери без граници” с внезапното скачане на България с 21 позиции нагоре по медийна свобода и докъде стигнахме след миналогодишната декларация „Виндхук+30”?

03.05.2022 /16:03

Нека и на този 1 май отново да надигнем глас в защита на труда и на правата на журналистите, на всички трудови хора. Нашата обща солидарност е двигател на демокрацията и напредъка, които обаче са невъзможни без мир. Да обединим усилията си, за да върнем диалога и отстояването на мира като висша ценност и в нашето общество, и в света.

01.05.2022 /09:30

 Мнения

Размисли по повод два телевизионни концерта в празничните дни.

26.04.2022 /15:08 | Автор: Лозан Такев | Източник: СБЖ

Министерството на културата отказа да подпомогне с 2000 лв. издаването на сборник с лирика на поета, написал „Една българска роза”, по повод неговата 95-годишнина, защото там не са чували за него.

19.04.2022 /20:09 | Автор: Лозан Такев | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 21 гости

Бързи връзки