Съюз на българските журналисти - Свят СБЖ RSS Новини http://www.sbj-bg.eu bg http://www.sbj-bg.eu/sbj_rss.gif Съюз на българските журналисти http://www.sbj-bg.eu Thu, 16 Aug 2018 14:36:16 +0300 SBJ RSS Generator ©2010 sbj-bg.eu Конфузна ситуация с неизключени микрофони в директно предаване http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40177 СБЖ Телевизионна градина е едно от любимите на германците летнисутрешни шоу-програми. То се излъчва от различни места с една и съща водеща в продължение на години Андреа Кивел. 53-годишната журналистка е опитна във воденето на т.нар. изнесени предавания и е попадала в различни критични ситуации за директните предавания. Предаването е характерно с непринуденото общуване между водеща- публика и участници, поканени в шоуто. Този път обаче ситуацията излезе извън контрол. При представянето на популярни и обичани музиканти, като дует Цветенца , Ясмин Вагнер, дамата в дуета, направи неприлични и обидни коментари по отношение на публиката, които се чуха в ефир при неизключените микрофони. Сред споменатите от нея сравнения бяха и думи като задници . Вторият гаф беше отново с изтървани реплики от участниците, които чакат само да се изявят по телевизията и да си заминат. Към летището, по-бързо към летището , казва един от певците, когато публиката го аплодира, а той вече си е взел чантата, за да си ходи Фокус и Бунте изкритикуваха не само техническата страна на предаването, допуснала подобни гафове и неприятни ситуации, които показват пренебрежителното отношение към публиката, която е платила, за да бъде забавлявана. Този път не беше пощадена и самата водеща Андреа Кивел. Тя беше безпощадно критикувана за неумелото водене, за това, че не е овладяла ситуацията и не е реагирала адекватно. Още повече за станалата вече традиция да не се облича адекватно и подходящо за неделно сутрешно шоу за годините си. Засега ръководството на ZDF не е коментирало ситуацията и не е поднесло извинение на зрителите си, което е практика при подобни гафове. Thu, 16 Aug 2018 13:22:38 +0300 "Журналистите не са враг на народа" http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40173 Чуждестранни медии/clubz.bg Свободата на печата не е измислена в САЩ, но са малко страните, в които значението на независимия печат е бил толкова тясно обвързан с историята им. Славната американска традиция на уважение към истината и казване на истината днес е застрашена. Доналд Тръмп не е първият американски президент, който атакува печата или смята, че отношението на медиите към него е несправедливо, но той е първият, който изглежда има пресметната и последователна политика за саботиране, делегитимиране и дори застрашаване на работа на печата, отбелязва редакционният екип на Гардиън . Към инициативата на в. Бостън глоуб се присъединиха в. Ню Йорк таймс и редица по-малки вестници, включително от щати, в които Тръмп спечели на изборите през 2016 г. В електронната версия на вестника редколегията на Бостън глоуб обвини Тръмп, че поддържа постоянна кампания срещу свободата на печата. Величието на Америка зависи от функцията на свободния печат да казва истината на силните. Да се слага на печата етикет враг на народа е колкото неамериканско, толкова и опасно за гражданския пакт, който споделяме повече от две столетия, подчертава вестникът. Вестник Канзас сити стар в щата Мисури, където Тръмп спечели през 2016 г. сравнява изказванията на Тръмп за медиите с принудителното заглушаване от Сталин на критиците му. Навсякъде в страната всяко нещо, за което даден висш служител не желае да говори или за което читателят не иска да чуе, днес се определя като лъжлива новина, отбеляза вестникът. Антимедийните настроения на някои митинги на Тръмп са плашещи. Използването на тролове в социалните медии, издевателствата и заплахите към журналисти (особено сексуалните заплахи към журналистки) достигнаха небивали равнища. Върховният комисар на ООН за правата на човека предупреди тази седмица, че нападките на президента Тръмп срещу медиите се доближават много до подстрекаване към насилие , подчертава Гардиън . Вестникът припомня, че през юни петима журналисти от в. Капитал газет в Мериленд бяха застреляни от недоволен местен жител и предупреждава, че те може да не са последните. Работата на печата не е да спасява САЩ от Тръмп. Работата на печата е да съобщава, да проучва в дълбочина и анализира възможно най-критично и без страх. Печатът далеч не е безгрешен. Той може да е користен. Нещо по-лошо, в Америка на Тръмп някои медии са изразители на пристрастни позиции, демонстриращи безцеремонно незачитане на истината - тях президентът силно одобрява. Свободният печат обаче е длъжен да изважда наяве сплашването и подстрекателството и трябва да прави всичко възможно да съхрани уважаването на фактите и балансираната преценка, накратко - да си върши работата, допълва Гардиън . м.л. Thu, 16 Aug 2018 09:40:54 +0300 Протест на журналисти във FT принуди директора да върне част от заплатата си http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40169 capital.bg Средствата ще отидат за създаване на фонд за намаляване на разликите в заплащането между мъже и жени, както и за финансиране разработки на изданието. Понеже сумата е преди облагането ѝ с данъци, реално ще бъдат върнати около 280 000 паунда. В бъдеще заплащането на Ридинг ще бъде преструктурирано по нова схема, отчитаща сумата от 2016 г. - моментът веднага след като групата бе придобита от японския издател Nikkei. Преди японците да закупят през 2015 г. британската компания за 1.3 млрд. долара, генералният директор получаваше около 1.6 млн. паунда, припомня изданието. Протестното писмо на журналистите Вътрешният конфликт във FT излезе на светло на 3 август, когато Reuters цитира електронно писмо на група от над 20 журналисти. В него те призоват Ридинг да върне част от заплащането си и то да бъде преразпределено между новинари и редактори. Стив Бърд от FT, който е един от ръководителите на организацията на Националния съюз на журналистите в изданието, разпространи сред колегите си по света писмо до ръководството, в което определи доходите на генералния директор като абсурдно високи. Отчетът на групата, депозиран на 27 юли, разкри каква сума получава Ридинг и журналистите протестираха с писмо на 1 юли. Решението на компанията да заплати на генералния си директор 100 пъти повече, отколкото на журналист на стаж, предизвиква насмешка към каквато и да е концепция за справедливост и нарушава рамките на корпоративната цялост и достойнство , написа Бърд. В текста той посочва, че вестникът години наред е страдал от пренебрежимо малко увеличение на заплащането, съкращаване на заплатите в реални измерения и свиване на ресурсите. Тогава от FT заявиха, че не коментираме публично заплатите на отделни хора и че възнагражденията са свързани с постигнатия растеж на приходи и печалби през 2017 г., докато в същото време се инвестира в нови продукти и услуги . Доходите на Джон Ридинг не са прецедент Бързият ръст в доходите на Ридинг не се отличава от общата тенденция във Великобритания. Според цитирано в сряда от Reuters проучване сред генерални директори общото повишение за босовете на стоте най-големи публични компании е 23%. Най-голямо е то за ръководителите на строителната Persimmon и индустриалния гигант Melrose Industries. Проучването е дело на Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) и неправителствената организация High Pay Centre. Данните сочат, че генералните директори от FTSE 100 са получавали средно 5.7 милиона паунда за финансовата година на компаниите, приключила през 2017 г. Националната статистика на Великобритания показва, че за този период медианната заплата на британския служител се е повишила с 2.5% до 29 000 паунда. Движението при заплатите невинаги е толкова рязко нагоре, защото в предходната година имаше понижение от 17%. Според CIPD един от ключовите фактори за 2017 г. би трябвало да е поскъпването на акциите на компаниите на борсите. Но от друга страна остава спорно доколко босът има лична заслуга за това и доколко то се дължи на пазарни процеси или общи усилия на служителите. Две изключения със силен ефект За статистиката за конкретната година трябва да се имат предвид и събития във всяка от стоте анализирани компании. Така Джеф Феърбърн от Persimmon е получил за 2017 г. внушителните 47.1 милиона паунда (над 20 пъти заплатата му от предходната година), но това е резултат от дългосрочен мотивационен план, датиращ от 2012 г. В този план се предоставят на ръководителите на втория по големина строител във Великобритания опции под формата на акции, които те могат да реализират, когато Persimmon върне определена сума и дивиденти на инвеститорите си. Същият е случаят и със Саймън Пекман от Melrose Industries - той е получил 42.8 млн. паунда, но отново съгласно схема, датираща от 2012 г. Говорител на компанията напомни, че заплатата и бонусите му през миналата година са били 974 000 паунда, което е в съответствие със съотношението в средната заплата и на служителите . м.л. Wed, 15 Aug 2018 17:44:18 +0300 Ходорковски направи фонд за разследване на престъпления срещу журналисти http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40166 Newsru.com Бившият руски нефтен магнат и критик на Кремъл Михаил Ходорковски и неговият бизнес-партньор Леонид Невзлин са съдали фонд за разследване на престъпленията против журналисти. Дали са му името Justice for Journalists . За тоа съобщава самият Ходорковки в своя профил във Фейсбук, като е цитиран и от сайта Newsru.com . Информиращите за инициативата медии припомнят, че съвсем наскоро нашумя убийството на трима руски журналисти в разбунената от гражданска война Централноафрикинаска република. Те бяха изпратени там да правят филм от друга структура на Ходорковски - Центъра за управление на разследванията. Към въхросния Център бяха отправени много критики, че не се е погрижил достатъчно за сигурността на убитите Орхан Джемал, Кирил Радченко и Александър Расторгуев. Смята се, че тримата журналисти, които били натоварени да правят филм-разследване за вероятно участие на руска частна военна компания в конфликта в ЦАР, са били убити от местни бандити с цел грабеж, защото носели със себе си 8 500 долара кеш. Според друга версия убийството им било дело на ислямистката групироква Селека . Челната страница на сайта на създадения сега фонд Justice for Journalists е оформена от списък с имена на загинали журналисти от цял свят, сякаш надупчен от куршуми. Отделно върху червена лента е посочено, че между 1992 и 2018 г. са били убити 849 журналисти. Целта на фонда е да организира и финансира международни разследвания на престъпления против журналисти, независимо от мястото на извършването им и мотивите, пише в съобщението за старта на новия проект. Учредителите дават за работата на фонда пет милиона долара като първоначална сума . Фондът ще финансира от пет до десет международни разследвания годишно. Управлението ще се осъществява от два съвета - попечителски и експертен, в които ще влизат специалисти от различни сфери. Сред тях са издателят и председател на редакционния съвет на Новая газета Дмитрий Муратов, бившият президент на Радио Свобода Джеф Гедмин, кореспондентът на в. Гардиан Люк Хардинг, специалнияк кореспондент на Уолстрийт Джърнъл за Русия Дейвид Сътър. Wed, 15 Aug 2018 12:54:50 +0300 Журналисти „под прикритие” от ВВС за малко не бяха линчувани в Малави http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40154 BBC/Newsru.com Местните хора сметнали, че журналистите, разиграващи зловещи роли за целта на разследването си, са истински убийци и поръчители на убийства - затова се хвърлили да въздават справедливост. Само бързото бягство на репортерите и последвалата намеса на малавийски полицаи предотвратили фаталната развръзка. Първоначално сътрудникът на ВВС и гражданин на Гана Анас Аремеяв Анас потърсил среща с местния шаман на практикуващите черната магия мути и се представил за бизнесмен, който иска да увеличи състоянието си чрез магически ритуали и амулети с човешки органи - и е готов добре да плати за това. Последователите на мути отвърнали, че най-често осигуряват за клиентите си глави или гениталии на жертви. Но допълнили, че по желание на поръчителя могат също да счупят череп и да измъкнат мозъка оттам , или пък да отрежат език. Тази делова беседа била прекъсната от обкръжила мястото възмутена тълпа, въоръжена с ножове, с мачете, със сопи и с камъни. Хората крещели, че ще отмъстят на тези вампири и убийци на деца - за такива те взели репортерите. Стреснатите журналисти побързали да се разконспирират и извадили журналистически карти, но това не помогнало, никой не им обърнал внимание. Работещите камери са записали виковете на пратениците на ВВС: Ама те ще ни убият! Все пак журналистите успели да избягат и да потърсят закрила от мeстната полиция, макар че дрехите на един от тях да били нарязани от размхвани срещу него ножове, а колата на екипа - разбита. Фрагменти от репортажа вече бяха излъчени от ВВС и направиха наистина зрелищна реклама на предстоящото предаване. В. Дейли Мейл припомня, че миналата година в Малави е регистрирана цяла серия нападения на вампири , които взимали органи на жертвите си. Само от септември до декември 2017-та така са убити 9 души. Подобни случаи по-рано е имало и в съседен Мозамбик. Междувременно стотици малавийци са арестувани от властите за саморазправи с предполагаеми убийци. Ситуацията в страната е напрегната и дори ООН е изтеглила персонала си оттам. Tue, 14 Aug 2018 20:36:01 +0300 Продължават да се роят версиите за убийството на журналиста Листев http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40147 СБЖ В коментара си относно това, че олигархът Борис Березовски стои в дъното на кървавото престъпление, той напълно отрече това твърдение. Това е една конвенционална версия твърди Политковски. Нали разбирате, че е много по-лесно да обвиниш в подобно деяние един беглец и при това, който вече не е между живите. Колкото до Березовски и рекламата, бих казал, че не Листев вземаше решение дали да се пускат повече реклами или не. Това беше решение на борда на директорите и затова да стрелят по Влад Листев беше равносилно да стрелят в телевизора. Не той решаваше въпроси от такова естество. Според Политковски няма каквито и да е било следствени действия, които да доказват съпричастността на Березовски към убийството на Листев. След толкова години разследването на убийството на Влад Листев все още не е приключило. Александър Политковски е съпруг на убитата през 2006 г. топ журналистка на Русия Анна Политковска. Той е също утвърдено име в съветската и руска журналистика. Бил е освен журналист, режисьор, продуцент, тв водещ, политически наблюдател и публицист. Президент е на създаденото от него обединение Студия на Политковски . Преподава също и в Московския институт за телевизия и радио Останкино , където чете лекции по телевизионна журналистика. Mon, 13 Aug 2018 13:25:36 +0300 ТВ водещ разкри кой и защо поръча убийството на Влад Листев http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40141 СБЖ Според колегата и приятеля на Листев всичко обаче било потулено, тъй като вече покойният бизнесмен бил под чадъра на своите високи покровители. Когато стана ясно, че доходите в телевизията се формират най-вече от рекламата, се появиха много посредници, които желаеха да се възползват от доходите на излъчваните реклами казва Дмитрий Захаров. Средният годишен доход на водещише телевизии тогава възлизаха на четвърт милиард долара. През 1995 г. в тв канала ОРТ е въведен мораториум за излъчване на реклами. На Листев започват да му звънят неизвестни, които го заплашвали и изисквали от него да отмени разпореждането, което обаче той не е могъл да направи. Захаров е убеден, че е могло да се избегне кървавата разправа, ако Влад Листев се е обърнал веднага към правоохранителните органи с молба да му осигурят лична охрана. Това обаче журналистът не е направил, тъй като е бил сигурен в своята неприкосновеност и в това, че телефонните заплахи от неизвестни лица ще спрат. Според Захаров това е било голяма грешка от негова страна. На 1 март 1995 г., прибирайки се от работа, Влад Листев бива застигнат от смъртоносните куршуми пред дома си. Дмитрий Захаров, Влад Листев и Александър Любимов са основатели и водещи на култовото за онова време тв предаване Взгляд , което събираше милиони зрители пред екрана.В момента Дмитрий Захаров е водещ на едно от рейтинговите предавания на НТВ Техните нрави . Още по темата: http://sbj-bg.eu/index.php?t=31494 Влад Листев живот, по-бърз и от куршум Sun, 12 Aug 2018 19:56:29 +0300 Андрей Иванов от Нюз.Ру: Трудно е да се каже в днешно време кой е прав и кой е виновен http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40120 БТА Андрей Иванов е анализатор в руския независим сайт Нюз.Ру. Журналист е от 16 години. Според него днес журналистиката в Русия работи изключително активно и на едно добро ниво. Твърди, че Нюз.Ру се радва на висока редакционна независимост. Забранени теми има, но те не са свързани с редакционната политика, а със законодателството на Руската федерация. Например, ние нямаме право да пропагандираме расови различия, да разпалваме междунационални и междурелигиозни конфликти или да заемаме определена страна в тях. И както е предначертано от руското аконодателство, не може да се пропагандират средствата на соросоидите хората на Джордж Сорос, не може да се пропагандира тероризмът, не можем да пропагандираме и да оправдаваме екстремизма . Андрей Иванов смята, че не е правилно да се смята за цензура указанията на началството една тема да бъде поднесена по определен начин, защото това не касае идеологията, а формата на поднасяне. Дори съм благодарен на съветите на началството , казва журналистът. Допълва: Бих могъл да кажа, че ние като медия се стараем да бъдем политически коректни. Ако трябва да се изразя по-образно, имам предвид, че се придържаме към един принцип, характерен за масоните когато хората не спорят един с друг, а всеки по ред, последователно си казва мнението. Трудно е да се каже в днешно време кой е прав и кой е виновен . За фалшивите новини Андрей Иванов смята, че те са специфичен жанр, който се е утвърдил вече като стил в журналистиката. Този жанр налага на обществеността да се замисли за абсурдите, но от друга страна фейк нюз се създават с цел да манипулират общественото съзнание, а това е пагубно. Това, което според мен, наистина представлява истинска заплаха за професионалната журналистика, е целенасочено следване на съвременните технически платформи. Днес състезанието не е между различните медии, а между новинарските търсачки, които насочват хората какво да четат, казва Андрей Иванов. Журналистът от Нюз.Ру е оптимист: Аз не само вярвам в бъдещето на нашата професия, но съм убеден, че журналистиката ще пребъде. Вярвам в нормалното и светло бъдеще на нашата прекрасна професия . Thu, 09 Aug 2018 20:57:36 +0300 Почина журналистът, през чиито очи видяхме войната в Афганистан http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40109 СБЖ Репортажите му винаги носеха в себе си емоционален заряд и никога не оставаха равнодушни онези, които се докоснеха до тях. Михаил Борисович притежаваше рядката дарба на репортер, който създаваше т. нар. ефект на присъствие на зрителите на мястото на събитието, се казва в съобщението, публикувано на сайта на СЖР. Като журналист Лешчински работи като политически наблюдател в Гостелерадио, военен кореспондент и репортер. Той винаги е бил в горещите точки и благодарение на неговите репортажи и документални филми зрителите са били съпричастни към случващото се, и най-вече по време на войната в Афганистан, където е прекарал четири години на полето на бойните действия. Репортажите му винаги са били подвластни на емоционалността, поради което са докосвали и трогвали телевизионните зрители. В РГТРК Останкино Лешчински е бил ръководител на военния отдел, както и водещ на седмичните предавания Полигон и Служа на Съветския съюз . Богата е биографията му и като автор на много документални филми,които са му донесли не една и две престижни награди, сред които е и на СЖР за неговите репортажи и филми от Афганистан. Сред тях са многосерийни исторически поредици като Дворцовите тайни на Кабул , Операция Атила , Афганистан. Скритата война , Адолф екзекуция след смъртта , Зад кулисите на войната , Зоя Фьодоровна.Незавършена трагедия и други. Любима негова тема е и Втората световна война. През 90-те години на миналия век снима филм за тайната смърт на Хитлер. Тогава му разрешават дори да заснеме в архива на спецслужбите фрагмент от черепа на водача на Третия райх. Wed, 08 Aug 2018 14:15:09 +0300 11 журналисти бяха временно задържани след атентата срещу президента Мадуро http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40093 СБЖ 11 журналисти и сътрудници на медиите бяха необосновано задържани, а още няколко бяха пребити или ограбени. Не приемаме подобни действия и настояваме отговорните за това нарушение на правото на информация да бъдат наказани. Това посочва в своя декларация опозиционният венецуелски Национален синдикат на работещите в медиите. Декларацията е направена непосредственно след временното задържане на 11-те журналисти веднага след извършения на 4 август атентат срещу президента на Венецуела Николас Мадуро. Атаката бе осъществена по време на реч на Мадуро на честването на 81-годишнината от основаването на Боливарската национална гвардия. Насред речта му над сцената с официалните лица, където бе цялата държавна и военна върхушка, начело с президента се взриви зареден с експлозив дрон. Скоро след това друг отклонен от силите за сигурност дрон избухна върху козирката на близка жилищна сграда. Сред официалните лица никой не е пострадал. Ранени са седем военни. 11-те журналисти бяха задържани в рамките на незабавно започналите проверки и следствени действия около покушението. Ограбването на журналисти, за което алармира Националният синдикат на работещите в медиите, визира конфискуваните от следствените органи записи и техника на журналистите. Засега още не е ясно дали дроновете, използвани за покушението срещу държавния глава на Венецуела, не са били вкарани на церемонията като журналистическо оборудване Скоро след атаката властите обявиха за издирване 7 души - шестима мъже и една жена - на възраст между 22 и 30 години - като извършители на атентата. Шестима от тях вече са арестувани и дават показания. В свое изявление по повод покушението президентът Мадуро призова да се потърси сметка не само от преките изпълнители, но и от вдъхновителите и организаторите на терористичния акт. Като такива той обвини президента на Колумбия Мануел Сантос, който в свое интервю пред АФП на 30 юли заяви, че дните на Мадуро са преброени , както и утрадесни венесуелски опозиционери в Маями. Три часа след атентата срещу Мадуро установилата се в Маями опозиционна венецуелска журналистка Патрия Полео прочете по своя канал в YouTube прокламация от името на неназовани венесуелски военни, призоваващи за държавен преврат във Венецуела. Именно по този повод Мадуро призова президента на САЩ Доналд Тръмп да разследва кои са тези терористични сили, заговорничащи от американска територия срещу правителството на друга суверенна държава. Съветникът на Тръмп по националната сигурност Джон Болтън отговори индиректно на Мадуро чрез свое интервю пред телевизия Fox News. В него Болтън увери, че САЩ нямат нищо общо със случилото се в Каракас на 4 август и лансира тезата, че венецуелските власти може сами да са организирала атаката, за да си създадат претекст за репресии срещу опозицията. Междувременно отговорност за атентата вече беше поела активната в Туитър от 2014 г. опозиционна група Войници с фланелки . В свои туитове групата директно обясни как е пратила двата дрона, заредени с по 1 кг експлозив С 4, за да атакуват официалната трибуна. Единият дрон е трябвало да се взриви върху навеса над сцената, а другият да се вреже в официалните лица и да избухне сред тях. Войниците с фланелки се заканват в туитовете си, че макар и да не са успели сега, тепърва ще пробват нови атаки. След подаването на опорката от Джон Болтън, че правителството в Каракас може само да е организирало атаката, най-активните на международната сцена венецуелски опозиционни групировки като MUD ( Маса за демократично единство ) и Широкия фронт за Венецуела започнаха да повтарят същото, притеснени да не се лишат от чуждите си спонсори, ако се окажат прекалено явно замесени в терористичен акт. Правителството на Испания начело със социалиста Педро Санчес осъди категорично употребата на насилие с политически цели във Венецуела и призова тежката криза в страната да се решава с демократични и конституционни средства, в диалог между всички венецуелци. Предишното испанско правителство начело с консерватора Мариано Рахой бе сред най-усърдните поддръжници на венецуелската опозиция и критици на правителството на Николас Мадуро. Същевременно бившият испански премиер Хосе Луис Родриге Сапатеро, който е социалист, бе ключов посредник в дългите усилия за постигане на национален диалог и бе силно разочарован, когато в началото на тази година опозицията отказа да подпише споразумение с правителството, което можеше да снижи напрежението в страната. Tue, 07 Aug 2018 09:02:03 +0300 Въпроси около убийството на трима руски журналисти в ЦАР http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40070 gazeta.ru Телата на тримата руски репортери - журналиста Орхан Джемал, кинорежиссьора-документалист Александр Расторгуев и оператора Кирилл Радченко - бяха изпратени в петък към Русия от потъналата в междуособици Централноафриканска република, където тримата бяха убити на 30 юли. Полетът с телата минава през Париж, а в Москва се очаква да пристигнат в събота срещу неделя, съобщи руският телевизионен Первый канал. Гибелта на журналистите отново повдига въпроса за условията на работа на военните кореспонденти в горещите точки , пише gazeta.ru . Всъщност тримата заминават за зоната на конфликта с туристически визи. Не са се регистрирали в руското посолство в ЦАР. Именно с тези обстоятелства мнозина анализатори сега свързват техния трагичен край. Орхан Джемал, Александър Расторгуев и Кирил Радченко заминават за ЦАР, за да снимат документален филм-раазследване за онова, което прави в този край на Африка руската ЧВК (Частна военна компания) Вагнер - формация, нашумяла по-рано покрай конфликтите в Украйна и в Сирия. Журналистите работели съвместно с Центъра за управление на разследванията (ЦУР), който се финансира от бизнесмена и критик на Кремъл Михаил Ходорковски. Руското МВнР припомня, че още през март т. г. е съобщило за изпращането в Централноафриканската република на петима военни и на 170 цивилни инструктори от Русия, които се заели с обучаването на местни армейски кадри. Смъртта на военните кореспонденти сега отново накара медиите и обществеността в Русия да заговорят за сигурността на журналистите, отразяващи военни конфликти. Така например сенаторът Алексей Пушков обяви, че през септември т.г. Съветът на федерацията (горната палата на руския парламент) ще разгледа на свое специално заседание проект за федерален закон за работата на медиите в горещи точки . Gazeta.ru разговаря по този повод с военния кореспондент Александър Коц, работил в Косово, Афганистан, Либия, Сирия, Египет, Ирак, Украйна. Той споделя какви мерки може да вземе журналистът, за да гарантира сигурността си, докато е в някоя гореща точка . Преди всичко още веднага след пристигането в страна, в която се води война, журналистът от Русия трябва да се свърже с руското посолство и да поговори с работещите там хора, защото те могат да му осигурят проверен преводач и шофьор , казва Коц. Експертът споделя, че много често служители в руските дипломатически представителства са му помагали по време на командировките му. От друга страна, Коц има и свое обяснение защо тримата руски журналисти, пристигнали в ЦАР, не са се обърнали към руското посолство там: Те вероятно са имали за задача да разследват някакви страшни престъпления на режима и на неговите крепители и затова не са искали да се осветяват . В същото време самият кореспондент допълва, че според личния му опит служителите в дипломатическите ведомства никога не са го притискали да обяснява как именно ще отразява този или онзи конфликт. Коц сочи също, че по принцип много журналисти, пристигнали в страни с военни конфликти, бързат да се регистрират в местните руски посолства, дори и да са в съответните държави само като туристи, с цел ваканционно летуване. След сегашния трагичен случай с гибелта на тримата журналисти много руски политици вече повдигат въпроса за задължителното получаване на журналистически визи при командировки в чужбина. Така например ръководителят на Чечня Рамзан Кадиров заяви, че е необходимо да се потърси сметка от компанията, изпратила тези трима журналисти в ЦАР само с туристически визи. Но военният кореспондент Александър Коц апострофира: Честно казано, не бих се фиксирал върху това, че те са заминали за там като туристи. Да получиш журналистическа виза е дълъг и сложен процес. Дори и аз съм пътувал в Египет просто като турист за отразяването на три революции. Така съм бил и при първите си пътувания в Сирия, Либия, Турция. И ви уверявам, че далеч не съм единственият, който пътува така, без да получава журналистически визи и дори без да се акредитира в съответното местно МВнР след пристигането. Това всъщност е нормална практика при пътуванията на наши журналисти зад граница за отразяване на разни извънредни ситуации . Коц допълва, че по принцип руските журналисти се държат по-семпло от западните си колеги в зоните на военни действия. Той разказва, че западните кореспонденти обикновено разполагат с един камион охрана, с друг камион с апаратура и даже с биотоалетни. Американските журналисти дори нямат право да се появяват в кадър при репортажите си, ако не са в бронежилетка и в каска - ако не го направят, веднага ще ги глобят или ще ги лишат от застраховка. Докато нашите не се церемонят толкова, сочи Коц. Той допълва, че руските журналисти много рядко наемат въоръжена охрана, за която да имат отделен бюджет. В същото време той изрично подчертава, че ЦАР и Сомалия са от онези страни, в които кореспондентът се нуждае от 24-часово присъствие на своите телохранители. Коц сочи още: От друга страна, даже и да имаха охрана, това не би им гарантирало, че ще оцелеят. Дори и да имаха двама въоръжени с автомати бодигарда, аз си мисля, че пазачите биха хвърлили оръжието и биха се скрили в храстите, още щом видят бандити, както това често се случва в подобни ситуации . Не гарантират сигурността нито ярките дрехи, нито надписите на автомобилите, че с тях работят представители на медиите. Буквичките върху каросерията на автомобила са само илюзия за безопасност, смята Коц. Но ние изчегъртахме тези буквички и от броираните жилетки, и от колите още в Украйна, където журналистите са специални обекти за отстрел от страна на военните. Ние там отначало работехме в ярки, електрикови, бронирани жилетки с бели букви ТВ на гърдите. После ни се наложи дълго да се крием в мазетата на една сграда, която един украински танк се зае да изравнява със земята - защото от танка бяха забелязали нашите ярки жилетки. Освен това сега в локалните конфликти се използва много артилерия. А снарядът, който лети от 15 км разстояние, не вижда кой има на гърдите си значка, че е от пресата, и кой няма . Според Коц има правило, което може да защити журналистите по-добре от наета охрана или лепенка върху бронираната жилетка: Аз за нищо на света не бих тръгнал да пътувам от един град в друг в тъмните часове на денонощието. Не знам какво толкова спешно е подтикнало към това момчетата, за да поемат те на 400-километров път по тъмно. Сигурен съм, че те са били наясно с риска. Знаели са, че страната е в състояние на гражданска война, че из нея се шляят различни терористични и бандитски групировки, както християнски, така и мюсюлмански, които търсят пари. Орхан Джемал имаше много богат опит във военната и екстремната журналистика. Не разбирам какво го е тласнало да пътува нощем. Представители на мисията на ООН в ЦАР твърдят, че руските журналисти не са се обръщали и към тях след пристигането си в африканската страна. Според местните власти Орхан Джемал, Александър Расторгуев и Кирил Радченко са пристигнали в столицата на ЦАР Банги на 27 юли, петък. На 30 юли, понеделник, те наели джип и заминали да снимат репортаж в северната част на страната - целта им бил първо град Декоа, а после Кага-Бандоро. Заедно с руснаците тръгнал и местен жител - той карал колата. Около 18 ч. местно време снимачната група била спряна на контролно-пропускателен пункт от службите за сигурност. Това станало при излизането от град Сибю в посока Декоа. Според свидетелства на местни жители руснаците игнорирали предупреждението, че мястото, към което те пътуват и където се канят да снимат, е извън контрола на местните правоохрантелни органи. Кметът на град Сибю - Анри Депеле, е съобщил на агенция Ройтерс, че нападналите журналистите престъпници ги причаквали в засада в крайпътните храсти. Нападението станало в около 22 ч. местно време, на 24 км от Сибю - между селата Кене и Кпаку. Позовавайки се на думите на оцелелия шофьор, кметът Депеле сочи, че смъртта на тримата журналисти била мигновена . Това е било извършено от около десетима престъпници в чалми, които са говорили само на арабски. Руснаците са били убити от тях на място. Шофьорът успял да избяга и той разказал за всичко на властите около 5 ч. сутринта, твърди представителят на местните власти в Сибю Марселин Йойо. Твърденията за мигновена смърт се разминават с тиражирани по-рано сведения на централноафриканското издание palmarescentrafrique.com, че руските журналисти били похитени, разпитвани, изтезавани и чак след това убити от мюсюлманската групировка Селека . Телата на руснаците с множество рани от куршуми са били открити от местни военни. Анонимен източник е посочил пред Ройтерс, че у жертвите са били намерени журналистически карти и самолетни билети за полети от Москва до Казабланка и от Казабланка до Банги. По-късно се изяснява, че картите били с изтекъл срок на валидност. Андрей Коняхин, ръководител на Центъра за управление на разследванията - организацията, изпратила тримата руски журналисти в ЦУР, оповести, че убитите са разполагали с около 8500 долара. Засега не се знае какво е станало с парите. Според Коняхин подозрително било оцеляването само на шофьора. Той бил препоръчан на снимачната група от мисията на ООН в ЦАР. Фигурирал и в контактите на работещите в страната френски журналисти и затова отначало не събудил съмнения. Но фактът, че само той е успял да се спаси и само той свидетелства за случилото е обезпокоителен. Разследване на убийството са започнали и местните правоохранителни органи, и Следственият комитет на Руската федерация. В Централноафриканската република се води гражданска война от 2013 г. Тя е между християнски бунтовници и мюсюлмански групировки, завзели властта в страната. ЦАР е една от най-бедните страни в света. Пред РИА Новости завеждащата Центъра за изучаване на страните от Тропическа Африка към Института за Африка в Руската академия на науките Татяна Денисова отбелязва, че местните бандитски групировки убиват хора и за не особено големи по европейски критерии пари. Свързани: Руски журналисти убити в Централна Африка Дата: 31.07.2018 Fri, 03 Aug 2018 20:48:24 +0300 Телевизия RT организира семинар за журналисти http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40058 Посолство на РФ в София В рамките на мероприятието е планирано посещение на мултимедийния телевизионен комплекс на RT, както и срещи с продуценти, кореспонденти, режисьори, технически специалисти на телевизията. Специално внимание ще бъде отделено на работата на журналистите в горещите точки поради нарастващия брой на военни конфликти в света. Участниците ще могат да научат за технологията на промотиране на телевизионните програми в новите медии и да се запознаят с уникалния опит, натрупан от RT в тази област. Участието в програмата е безплатно, но пътните разноски и настаняването е за сметка на изпращащата страна (за RT в някои хотели действа намаление, от което можете да се възползвате). Заявките да се изпращат на адрес seminars@rttv.ru, на него също можете да получите допълнителна информация, включително и за аналогични програми на руски език. Thu, 02 Aug 2018 19:10:00 +0300 Близък до Орбан пое контрола над влиятелна опозиционна телевизия http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40049 clubz.bg Телевиизионният канал вече е собственост на Жолт Ниергеш, доверен човек на Орбан. Продавчът е Лайош Шимичка, бивш съратник на премиера до разрива между двамата през 2015 г., когато се стигна дотам, че Шимичка отправи обвинения срещу Орбан в доносничество по време на комунистическия режим. Медийният магнат бе опонент на Орбан и по време на предизборната кампания през 2018-а, давайки открито подкрепата си за националистическата Йоббик . След победата на Орбан Шимичка се наложи да закрие опозиционния вестник Madyar Nemzet, както и една радиостанция, след която обяви, че предстоят промени и в телевизия Hir TV и сега я продаде на Ниергеш. Ройтерс отбелязва, че самият Ниергеш има редки публични изяви. Заснет е да успокоява екипа на телевизията, че ситуацията е стабилна, бъдещето на канала е подсигурено и ще продължава да работи. Заявката на новия собственик е, че в екипа на новинарската телевизия като ръководител влиза Габор Лискай - бивш съратник на Шимичка, застанал на страната на Орбан. Лискай ръководи проправителствената медийна група Mediaworks, която притежава широка мрежа от вестници и списания. Въпреки че Ниергеш често е описван от опозиционните медии в Унгария като семеен приятел на министър-председателя, е отказал да отговаря на въпроси в тази посока по време на срещата си с журналистите от Hir TV. Според Ройтерс служителите в телевизията са били в шок от новината за смяната на мениджмънта. Цитира се и журналист, който е определил случващото се като връщане на старата гвардия , визирайки про Фидес политиката до 2015 г. Малко като дежа вю , с посочил журналистът, добавяйки, че независимостта, на която медията се е радвала като опозиционна такава отново е изгубена. м.л. Wed, 01 Aug 2018 18:11:52 +0300 Руски журналисти убити в Централна Африка http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40041 СБЖ Гибелта на снимачния екип е потвърдена и от мисията на ООН в Централноафриканската република, както и от местни държавни служители. Журналистите са пътували от столицата Банги към селището Бомбари, когато били спрени на един от контролно-пропускателните пунктове. Какво обаче се е случило там, никой не може да каже. Убитите са били разпознати. Съпругата на Орхан Джемал Ирина Гордиенко е съобщила за The Bell, че е познала съпруга си по снимка. Тя е получила уверение от говорителката на руското МВнР Мария Захарова, че във възможно най-скоро време тялото на съпруга й ще бъде върнато в Русия. А главният редактор на Центъра за управление на разследванията (ЦУР) Андрей Коняхин е съобщил за руската служба на Би Би Си, че неговия Център и снимачният екип са имали съвместен проект относно ситуацията в ЦАР и че за последно е бил във връзка с журналистите предната вечер. За него е много трудно да говори за случилото се, тъй като освен колеги, журналистите са били и негови много добри приятели. А по данни на AFP телата на загиналите са били открити на 23 км от град Сибут. Руските журналисти били убити от въоръжени хора с неустановена самоличност. От името на Съюза на журналистите на Русия съболезнования към близките е отправил неговият председател Владимир Соловьов. В тази страна, което е една от най-бедните в света, се води гражданска война е написал Соловьов на своята страница във фейсбук. По информация на AFP руските колеги са убити от неизвестни въоръжени хора на един от контролно-пропускателните пунктове. Телата на загиналите са доставени в база на мисията на ООН. Изразяваме нашите най-искрени съболезнования. ЦУР, който е изпратил журналистите в ЦАР, е медиен проект, стартиран от Михаил Ходорковски. Колкото до присъствието на бойци от Частната военна компания Вагнер в ЦАР, за това преди време са съобщили няколко медии, в това число и в. Новая газета , както и радио France Europe1. Групата Вагнер е неофициално военно формирование, често наричано в руските медии частна военна компания Вагнер (ЧВК Вагнер ). Групата е действала на територията на Украйна, а от 2014 г. и в Сирия. През юни 2017-та ЧВК Вагнер е била включена в санкционния списък на САЩ, като според някои по този начин е било легализирано нейното общоприето наименование. Снимка фейсбук Tue, 31 Jul 2018 21:25:21 +0300 Белият дом не пусна на събитие журналистка от CNN, задала неудобни въпроси на Тръмп http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=40003 offnews.bg По време на снимките на Тръмп с председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер в сряда Кейтлън Колинс задала на Тръмп въпроса защо Владимир Путин не е приел поканата му за посещение в Белия дом и го попитала за аудиозаписа, на който Тръмп обсъжда с адвоката си как да плати на модела от Плейбой Карън Макдугъл, за да мълчи за аферата им. Малко след това от Белия дом са уведомили CNN, че въпросите на Колинс са били неудачни и няма да ѝ бъде позволено да присъства на пресконференцията на Тръмп и Юнкер. От Асоциацията на кореспондентите в Белия дом осъдиха решението на администрацията на Тръмп като неудачно, погрешно и израз на слабост . Подкрепата си за CNN изрази и шефът на Fox Джей Уолтърс, като настоя журналистите на телевизията да имат пълен достъп. Тръмп и критичната към него CNN не са в добри отношения още от началото на мандата му. Още на първата си пресконференция след встъпването си в длъжност Тръмп отказа да отговаря на въпроси на телевизията, а след това ги обвини, че са фалшиви новини . м.л. Thu, 26 Jul 2018 15:02:14 +0300 Съюзът на германските журналисти с наръчник за фрийлансъри http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39993 СБЖ На 597 страници срещу 25 евро всеки един журналист в Германия може да получи безценни съвети от наръчника. В него автори са утвърдени имена, доказали се като автори на свободна практика и експерти, ползвани като консултанти от самия Съюз на журналистите. Те разказват за своя път в професията като фрийлансъри и дават съвети за подводните камъни при регистрацията и оформянето на всички документи, свързани с плащане на данъци върху хонорари, за своевременно плащане на здравни и пенсионни осигуровки, а така също и за предпазването от навлизане в теми, които биха моли да доведат до съдебни искове срещу журналисти, пишещи като самостоятелни автори, зад които не винаги застава изданието, публикувало материалите им. Wed, 25 Jul 2018 18:31:43 +0300 Най-старият таблоид в САЩ съкрати половината си журналисти http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39986 dnevnik.bg Сред съкратените са главният редактор Джим Рич и изпълнителният директор Кристен Лий. Според съобщението на издателя Тронк (Tronc) новият фокус на 99-годишния вестник ще е върху отразяване на най-горещите новини предимно свързани с престъпност, граждански дела и обществена отговорност . След седмица главен редактор става Робърт Йорк, главен редактор на Morning Call, издание на компанията в Олънтаун, щата Пенсилвания. На раздяла досегашният главен редактор написа в Туитър : Ако мразите демокрацията и мислите, че местните власти могат да си управляват без контрол и на тъмно, то днес е добър ден за вас . Профилът му в мрежата за микросъобщения вече е подписан с Просто един, който си седи у дома и гледа как се унищожава журналистиката . Дейли нюз , како е по.известен вестникът, има през последните 20 години три награди Пулицър . Последната е от миналата година за Сара Райли - За служба на обществото съвместно с организацията с идеална цел ПроПублика заради масови злоупотреби от полицията при прогонването на стотици хора от домовете, за които вече не успяват да плащат на банката или наеми. Тронк закупи NY Daily News миналата есен срещу 1 долар и поемане на оперативни разходи и задължения по пенсионните програми. Преди това собственик бе Мортимър Зукърман, строителен магнат, който плати през 1993 г. за таблоида 36 милиона долара и напоследък опитваше да го продаде. Базираната в Чикаго Тронк (известна преди като Трибюн кампъни ) продаде през 2018 г. емблематични за групата издания като Лос Анджелис таймс и Сан Диего юниън - трибюн . Компанията продължава да контролира влиятелни регионални издания като Чикаго трибюн , Балтимор сън и Сън-Сентинел в Южна Флорида. м.л. Wed, 25 Jul 2018 11:29:25 +0300 Зрител почина, VOX отказа предаване http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39974 СБЖ Неочакван инцидент, станал малко преди началото на предаването в голямата спортна зала на германския град Магдебург, доведе до отпадане на предаването през уикенда. В процеса на подготовката му от публиката съобщават на екипа, че един от зрителите около 50-годишен мъж, не се е почувствал добре. Веднага е извикана Бърза помощ, която му е оказала всички необходими грижи, но малко по-късно мъжът издъхва и е обявен от лекарския екип за починал. До изнасянето му от залата медицинският екип работи зад преносимо заграждение, за да не се стресират останалите хора в залата. Екипът на предаването и водещата Рут Мошнер решават да не правят запис на предаването и информират за това публиката. Тя от своя страна приема с ръкопляскане решението на телевизионния екип. Рут Мошнер обяснява пред всички, че нито тя, нито някой от екипа и гостите й, а вероятно и самата публика, е в състояние да се весели след станалото пред очите им. Предаването е пренасочено за 22 септември, когато в него отново ще участват поканените за фаталния брой Феликс фон Яшероф, Томас Херман и новопоявилата се звезда от Youtube Салиха Йозкан. Това е втори случай, когато в пряко предаване се случва инцидент, довел до смърт или трайни увреждания на зрител или участник и прекъсване на излъчването. През декември 2010 година самият гуру на телевизионното шоу в Германия Томас Готшалк прекъсна хитовото си предаване на ZDF Докажи, че , заради инцидент с един от участниците Самуел Кох. Младият (тогава) каскадьор се нарани фатално и в последствие получи частична парализа. Самият водещ Готшалк беше толкова шокиран от ставащото в ефир, че заяви пред многомилионната си аудитория и зрителите в залата, че не е в състояние да продължи да води предаването. Цяла Германия аплодира неговото чисто човешко и професионално поведение. В резултат на получената травма в кръста и последвалата парализа Самуел Кох премина многомесечно лечение в Германия и Швейцария, заплатено от ZDF и в голяма степен от самия Томас Готшалк. След като седна в инвалидна количка, Самуел Кох показа завидна воля на характера завърши театрална академия, написа книга, участва в предавания и е лице на много обществени каузи за хора с увреждания. Tue, 24 Jul 2018 12:03:20 +0300 Медийно и политическо цунами след оттеглянето на Месут Йозил от националния отбор на Германия http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39973 СБЖ Когато печелим съм германец и герой, когато губим съм турчин и имигрант , написа явно гневният Месут Йозил. Всъщност оттеглянето на 30-годишния футболист от националния отбор по футбол на Германия беше очаквано и явно добре обмислено. Причината изобщо не е провала на бундестима на последното световно първенство по футбол в Русия. Една снимка от 13 май тази година изяде главата на Йозил. На нея той позира с турския президент Ердоган и с фланелка в цветовете на турския национален флаг. Нищо лошо още повече, че това не беше първата среща между двамата етнически турци. Преди майската среща в Лондон те са се виждали през 2011, 2012 и 2016 година. Сега обаче ситуацията беше съвършено различна, макар че според футболиста те са се видели по време на благотворително събитие в британската столица. Турският президент обаче беше в предизборна кампания за нов мандат и след въведено извънредно положение в страната след опита за преврат. Нарушените права и свободи, особено на журналисти, задържането на германски граждани без съд и присъда в продължение на месеци, доведе до ескалация на напрежението между Анкара и Берлин. Заговори се дори за дипломатическа война, турските официози представяха канцлера Меркел като Хитлер в женски дрехи и т. н. На този фон снимката на Йозил с Ердоган беше много критикувана от германските медии. Футболният съюз също изкритикува поведението на един от всенародните любимци във федералната република. Самият футболист в типичния си стил на резервираност запази мълчание. Последните му изявления, според които той твърди, че има две сърца германско и турско, че е искал да засвидетелства уважение към президента на родината на семейството си и всичко останало не беше прието еднозначно в Германия. През 2010 година, след спечелването на световна титла от Германия, именно Йозил спечели наградата Бамби за интеграция. Тогава вестниците излязоха с огромни заглавия Йозил да, Али не? , с което критикуваха интеграционната политика на правителството към младите хора от малцинствените групи и имигрантите. Но тогава Германия беше далеч от бежанското цунами и появата на крайнодесни, антиевропейски настроения и партии в публичния си живот. През 2018 година Федералната република изглежда доста далеч от заявяваните от нея принципи на толерантност към различните от местните хора, към изповядващите различна религия и идващите т други континенти. Вероятно голяма част от притесненията са основателни. Но когато един мултимилионер обвинява в нетолерантност и дори расизъм нещата стават доста притеснителни, въпреки персоналната му защита лично от канцлера Ангела Меркел. Дори министърът на правосъдието заяви съгласието си с част от написаното от Йозил. По-странна беше реакцията на поколението на Йозил млади турци, родени в Германия. По-голямата част от тях са на мнение, че той е трябвало да покаже през годините и сега повече уважение и респект към Германия, която му е дала възможност да се развива. В стила на източното завоалирано многословие, говорителят на турската общност в Германия Синанооглу заяви, че бихме си пожелали повече самокритичност от Йозил. Обяснението му, че тази снимка няма политическо значение, показва най-малкото наивитет от негова страна. Но наред с цялата справедлива критика към футболиста, на дневен ред излиза отново дебата къде стоим ние в тази държава. Расисткото преживяване се интерпретира като жертвоприношение. Забележително е колко бързо може да бъде осъдена принадлежността към тази страна. Това е истинският скандал в дискусията. След написаното в туитър, че повече няма да играе за националния отбор по футбол, Месут Йозил не е дал никакво интервю или друго изявление. Той предпочита да се забавлява с приятелката си Амине Гюлче, бивша Мис Турция , модел и актриса из гръцките острови или в Лондон. Написаното от него обаче повлече медийно и политическо цунами в Германия. Дали е достатъчно признателен на Германия за създадените за развитието му условия или не няма толкова голямо значение. По-важното е, че когато човек като мултимилионерът-футболист публично заяви подобно нещо значи нещо в системата не е наред. И има нужда от промяна. Останалото са спекулации по политическа целесъобразност Tue, 24 Jul 2018 11:54:13 +0300 Кралица Елизабет II бясна на новина за смъртта на съпруга й http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39964 СБЖ Вестта за смъртта на единбургския принц обиколи света и смути за минути световните агенции и медии. Междувременно от туитър побързаха да се коригират, но не поднесоха извиненията си на засегнатите лица. А всъщност кралското семейство Елизабет и Филип са в летен отпуск. По всяка вероятност излезлият неотдавна от болница принц Филип е бил пощаден да научи новината за собствената си смърт, оказала се силно преувеличена. Но според непотвърдени информации английската кралица била толкова бясна и огорчена от вестта, че . влязла в кухнята и дори се опитала да готви, за да тушира напрежението. Mon, 23 Jul 2018 19:20:22 +0300 Разследване на в. “Капитал“: Триадата бизнес, политика и медии в Румъния http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39947 capital.bg Още на 29-годишна възраст ужасното дете на румънската ИТ индустрия вече разполага със състояние от 35 млн. евро. Като студент Гита не е особено блестящ, но се отличава с добри умения да създава връзки. Опитвам се да направя себе си приятен. Не зная колко съм харизматичен, обаче зная, че тази любезност не струва нищо, но купува всичко , казва Гита в интервю за сп. Bussines Magazine през 2008 г.пише capital.bg. Той се превръща във водещ доставчик на ИТ решения за държавата през последното десетилетие. Гита натрупва състояние, като продава ИТ услуги на държавните институции. Скоро бизнесът му става тесен и той се впуска в политиката благодарение на близкото си приятелство с лидера на Социалдемократческата партия (PSD) и бивш премиер Виктор Понта. Двамата споделят обща страст към баскетбола, парите и властта. В момента споделят и общ обвинителен акт, свързан с организиране на изявата на политическия идол на Понта бившият британски премиер Тони Блеър на предизборен митинг на социалдемократите през 2012 г. Според прокурорите Понта е получил 220 000 евро от Себастиан Гита, за да организира посещението на Блеър в Румъния. В замяна бизнесменът е включен в листата на PSD и става депутат, с което се сдобива и с имунитет. Според разследвания на румънски медии до момента, в който антитръстовите органи и DNA започват да проверяват бизнеса му през 2015 г., основните дружества на Гита - Asesoft, 2K Telecom и Teamnet International - са спечелили през годините около 350 договора с държавни институции за ИТ обслужване в сфери от образование до тайни служби на стойност над 1.2 милиарда леи (над 250 милиона евро). Сега Гита е беглец в Белград и търси политическо убежище в Сърбия. Струва ми се, че много хора в Румъния са принудени да доказват своята невинност. Това е механизъм, ръководен от Кьовеши , твърди Гита от Белград в неотдавнашно интервю за румънските медии. Междувременно неговият приятел Понта получава сръбско гражданство и е назначен за почетен съветник на сръбския президент Александър Вучич. В допълнение към ИТ бизнеса си през 2011 г. Гита основава Romania TV, водеща медийна група, която атакува съдебната система и е рупор на PSD. Според имотната декларация на Гита от 2016 г. състоянието му възлиза на 137.3 млн. евро, като повечето от парите са на сигурно място в три банкови сметки в Швейцария. От времето на Чаушеску и до днес Макар и минал през затвора и далеч от най-силните си години, Дан Войкулеску, реалният собственик на Intact Trust Media, продължава да е доста влиятелен. Подобно на Romania TV, неговият водещ тв канал Antena 3 воюва срещу институциите и съдебната система в Румъния. Някогашният сътрудник на тайните служби на режима на Чаушеску започва да изгражда своята империя в началото на 90-те години. През 1991 г. той основава и Консервативната партия, която въпреки името си винаги е поддържала лява програма. Бизнесът и политиката вървят добре ръка за ръка при Войкулеску, който натрупва състояние, изчислявано на 1.5 млрд. евро през 2009 г. от румънското сп. Capital. То не го спасява от това да бъде осъден на 10 години затвор за незаконната приватизация. Дори и след като присъдата му е намалена и прекарва в затвора само три години, Войкулеску твърди, че е политическа жертва. Злоупотребите с власт са също толкова опасни, колкото и корупцията. Системата на Бъсеску беше много злокобна, той не беше сам, създаде малка армия, която произвежда досиета и после изнудва. Те са сред нас. Не са изчезнали , заяви Войкулеску в първото си интервю, след като излезе на свобода. Днес състоянието му се е свило до около 180 млн. евро, а бизнесът му се управлява от дъщерите му. Но Войкулеску продължава да ръководи една от най-мощните медии и чрез нея напада съдебната система и политическите си опоненти. Невидимият милиардер Румънските медии го наричат човека без лице поради изключително оскъдната информация за него, макар да е третият най-богат човек в Румъния според класацията Топ 300 на сп. Capital. Четирийсет и седем годишният Золтан Тезари живее тихо и дискретно в град Орадя, близо до границата с Унгария. Той не е давал никакви интервюта и публични изявления. Румънските медии създават легенди Тезари, тъй като никой не знае точно кой е този човек. Състоянието на Тезари се оценява на 550-570 млн. евро. Той притежава телекома RCS-RDS, който през 2017 г. беше листнат на борсата в Букурещ и е с пазарна капитализация от 3.5 млрд. леи (около 770 млн. евро). В Румъния RCS доминира на пазара на кабелна телевизия и е водещ доставчик на домашен интернет. Също така RCS е четвъртият по големина мобилен оператор в страната, а през 2018 г. се включва и на енергийния пазар като доставчик за битовите потребители. Компанията е един от най-важните оператори и в региона, като предоставя телекомуникационни услуги в Унгария, Чехия, Сърбия, Испания, Италия, Словакия и Хърватия. През годините групата RCS изгради и своя собствена медийна империя. Флагманът на компанията са телевизионните канали Digi 24, основани през 2012 г. Самият Тезари няма проблеми със съда. Негови висши подчинени обаче имат. NDA води наказателни преследвания срещу няколко управляващи директори на негови компании, които в момента са разследвани за подкупи и пране на пари. Богати и с медии Състоянието на 300-те най-богати хора в Румъния през 2017 г. се оценява на 23 млрд. евро, което е равно на 13.62% от БВП на страната. При много от тях богатството върви със собственост на медии, които често се използват като политически оръжия и за обслужване на интереси. Същевременно в последните над десет години румънската съдебна система отбеляза зрелищни успехи в борбата срещу корупцията. Но властта и политическата система продължават да произвеждат още и още олигарси. * Мадалин Нескуту е журналист от BIRN Със съкращения http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/sviat/2018/07/20/3284497_triadata_biznes_politika_i_medii_v_rumuniia/ Sat, 21 Jul 2018 16:56:03 +0300 Корица менте на "Шарли ебдо" прави грозни намеци за маймуни http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39946 clubz.bg Из мрежите тръгна корица на списание Шарли ебдо , на която маймуни в спортни екипи опипват неразбиращо Световната купа и се питат банан ли е, портокал ли е. Мишел Роуз, кореспондент на Ройтерс, специално предупреди в своя туитър за измислената корица на Ебдо с маймуните и купата: Това е МЕНТЕ, хора - не го разпространявайте. Ето истинската корица: На акаунта на самото списание няма и дума за скандала. Само истинската корица, с която авторите се шегуват с президента Еманюел Макрон - един и същ на всички футболни постове. Тази седмица в будките и на сайта charliehebdo.fr - само това пише в анонса с оригиналната корица, пуснат на 18 юли. м.л. Sat, 21 Jul 2018 10:16:11 +0300 Украйна забрани влизането в страната на председателя на СЖР Владимир Соловьов http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39934 СБЖ Ето че и мен ме удостоиха. Оказва се от февруари е написал във фейсбук Владимир Генадиевич. На Евгений Примаков забраниха влизането в Украйна за 5 години, а на мен само за три. Как те пресмятат мярката за провинение. В изявлението на Службата за сигурност на Украйна е написано, че в името на националната сигурност на страната от 22 февруари тази година на името на гражданина на РФ Владимир Соловьов е издадено постановление за забрана влизането в Украйна за срок от три години . През февруари Конфедерацията на журналистическите организации в Украйна е публикувала изявление,в което обвинява Соловьов в антиукраинска дейност в Крим. Те я окачествяват като недопустима и представляваща заплаха за националните интереси на Украйна, както и за информационната и държавна сигурност(?). Не закъсняха и реакциите относно наложената забрана да влиза в Украйна шефът на СЖР : Съюзът на журналистите на Русия също разпространи позицията си относно наложената забрана на председателят на организацията да посещава Украйна. За пореден път СЖР отбелязва грубо нарушение на свободата на словото, което украинските власти прикриват зад мнимата защита на интересите на националната сигурност - се казва в съобщението. Съюзът на журналистите на Русия смята, че да забраниш влизането в страната на човек, който оглавява най-голямото обединение на журналистите, и то за неговата обществена дейност, това е най-грубо нарушение на правото на свобода на мнението и международната журналистическа етика. Още повече, че в днешните условия единствено обществените организации могат да водят конструктивен диалог и СЖР води именно такъв диалог със Съюза на журналистите на Украйна . Департаментът за информация и печат на МВнР също реагира на новината. Съвършено очевиден е стремежът на киевския режим да не допуска каквито и да било контакти между журналистите на Русия и Украйна, смятат от департамента. Мнението на официален Киев за националната сигурност е в необходимостта от тотална чистка на информационното пространство и по-нататъшно развитие на антируска истерия в медийното пространство на страната и предотвратяването на всякакви опити украинските и руските информационни структури да осъществяват пряк диалог. Представителят в ОССЕ по въпросите на свободата на медиите Арлем Дезир разкритикува решението на украинските власти. Това е видно от неговото изявление, което беше публикувано на официалната страница на офиса на представителя на организацията в туитър. Разочарован съм, че на председателя на СЖР Владимир Соловьов е забранено влизането в Украйна за три години - е написал Дезир. Страните от ОССЕ способстват за пътуванията на журналистите. Ограниченията за това оказват влияние върху свободното разпространение на информация . От руска страна заместник шефът на постоянното представителство на Русия в ОССЕ Дмитрий Балакин е заявил по време на заседание на постоянния съвет на организацията, че специалната мониторингова мисия (СММ) при ОССЕ трябва постоянно да контролира ситуацията със свободата на словото и правата на журналистите в Украйна. Призоваваме СММ да постави под постоянен контрол въпросите за свободата на словото, правата на журналистите и достъпа на гражданите до информация казва Дмитрий Баланкин. Руският дипломат напомня, че свободата на словото в Украйна е в критична ситуация. В Киев задушават гласовете на онези, които се опитват да излъчват неудобната за украинските власти обективна картина за развитието на дадено събитие смята Баланкин. С абсурден предлог беше арестуван главният редактор на РИА Новости Кирил Вишински. Органите за сигурност в Украйна обискираха редакцията на РИА Новости ,направи се опит да вербуват руската журналистка Ирина Високович, забраниха за пет години да влизат в Украйна журналистите Евгений Примаков, Пола Слиер и техните английски колеги Джон Уорън, Греъм Бродерип, устроиха инсценировка за убийството на Бабченко . Международната и Европейската федерация на журналистите също осъдиха забраната на украинските власти председателят на СЖР Соловьов да влиза три години в страната . Според изявлението на авторитетните журналистически организации това създава заплаха за свободата на словото. Международната и Европейската федерация на журналистите (IFJ и EFJ) осъждат взетото решение, което представлява заплаха за правото на свобода на словото и изразяване на мнение се казва в обръщението. Заедно със своите руски филиали двете организации смятат, че забраната за влизане на журналист, който оглавява СЖР, в Украйна е грубо нарушение на правото на свобода на словото и свободата да се осъществява журналистика. То е замаскирано под предполагаемата защита на националната сигурност. Федерациите са призовали както руските, така и украинските власти, да прекратят забраната журналисти да влизат на техните територии и да свалят всички съществуващи заплахи за свободно осъществяване на журналистическа дейност. По повод написаното в сайта на СБЖ Владимир Соловьов отговори: Колеги, благодаря ви за вашата солидарност! Свързани: Владимир Соловьов: Работим да превърнем Съюза на журналистите на Русия в модерна организация За него журналисти и политици единодушно са на мнение,че познава журналистиката до най-малките и най-непопулярните й страни, като при това е обединяваща фигура и най-подходяща да е начело на Съюза на журналистите на Русия (СЖР). И може би поради това Владимир Соловьов беше единодушно избран в края на миналата година за председател на организацията. Дата: 18.07.2018 Председателят на СЖР Владимир Соловьов благодари на Снежана Тодорова Председателят на СБЖ Снежана Тодорова получи писмо от Владимир Соловьов, председател на Съюза на журналистите на Русия (СЖР), в което той й благодари за топлите думи по повод избирането му на този пост. В него се подчертава важността от сътрудничеството между двата съюза,в което СБЖ заема едно от първите места. Предлагаме ви пълния текст на писмото. Дата: 21.12.2017 Съюзът на руските журналисти с нов шеф За първи път от 25 години Съюзът на журналистите на Русия (СЖР) избра нов свой председател. Това стана на свикания на 25 ноември в Москва ХІІ конгрес на Съюза, на който 700 делегати от цялата страна бистриха професията журналист и бъдещето на руската журналистика. Първоначално форумът беше планиран за март 2018, но тъй като тогава ще са изборите за президент на страната и поради това, че стартът на предизборната кампания е планиран за декември тази година, се наложи той да бъде издърпан през ноември. Дата: 26.11.2017 Fri, 20 Jul 2018 12:00:47 +0300 Франс прес: Традиционните медии контраатакуват http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39913 Франс прес/БТА / clubz.bg Големите медии, често в партньорство с технологичните гиганти и социалните мрежи, се впуснаха в проверка на информациите - т.нар. проверка на фактите (fact-checking) и изтъкват желанието си да насърчават журналистика, основана на фактите. Но усилията им се усложняват от политическата употреба на израза фейк нюз (фалшиви новини), особено от американския президент Доналд Тръмп, който често бърза да определи така медиите, които не са благосклонни към него. Пазители на истината Неверните информации са толкова стари, колкото и самата журналистика. Но скоростта на разпространение на съмнителна информация в интернет и социалните мрежи промени в дълбочина ролята, която традиционните медии играят като защитна стена срещу лъжата. Неотдавнашен пример в Индия е особено поразителен. През юни в щата Гуджарат стотици хора участваха в нападения и линчуване, убедени в съществуването на мрежа от трафиканти на деца. Тези отмъщения се кореняха в слухове, разпространявани чрез приложението WhatsUpp. Социалните мрежи направиха нещата още по-лоши , казва Джон Хъксфорд, преподавател по журналистика в университета на Илинойс. Те позволяват лесно заобикаляне на защитата, която традиционната журналистика представлява, и правят така, че всеки, независимо кой, може да публикува каквото си поиска, било то пристрастно, неточно или измислено , добавя той. Ролята на журналистите в определянето на това кое е информация и кое - не, естествено винаги е била противоречива. Но днес можем ясно да видим отрицателните последици от упадъка на тази функция , предупреждава той. Големите играчи в интернет, след първоначално нежелание да се определят като медии , скоро осъзнаха как стоят нещата. Те все повече се стремят да сортират информацията, което им помага да пускат информация, позовавайки се на достоверни източници, обикновено традиционни медии. Искат или не, технологичните фирми, сред които Епъл , Гугъл , Снапчат , Туитър и преди всичко Фейсбук , поеха по-голямата част от функциите на медиите, превръщайки се в ключови играчи в медийната екосистема , отбеляза през март 2018 г. доклад на Центъра Тау за цифрова журналистика в Колумбийския университет. Фалшивите новини са бързи като светкавица Няколко изследвания показаха, че фалшивите новини - често по-сензационни от точната информация - се разпространяват по-бързо онлайн, тъй като социалните мрежи имат привилегията на виртуалността . Невярната политическа информация се разпространява по-широко и в по-голяма дълбочина, достига до по-голяма аудитория и е по-популярна от всяка друга категория неверни информации , се казва в изследване на Масачузетския технологичен институт. Изследвайки 126 000 слуха, споделени от 3 милиона потребители на социалните мрежи, изследователите установиха, че истината се нуждае от 6 пъти повече време от невярната информация, за да достигне до 1500 души. Учените от института Оксфорд посочват, че в множество интернет платформи информациите са поставени в йерархия от сложни алгоритми, програмирани, за да филтрират и да доставят съдържание по начин, който максимално да ангажира потребителите , което ще рече да ги подтиква да коментират и да споделят. Популярността на дадено съдържание не е свързана с неговата точност, твърдят изследоватeлите от Оксфорд. Ето защо ролята на традиционните медии е от решаващо значение. Точно затова е толкова опасно и вредно, че Тръмп невярно определя традиционните медии като фалшиви новини , смята Джон Хъксфорд. Все пак има положителни признаци като увеличение на абонаментите за електронните издания на вестници като Ню Йорк таймс и Вашингтон пост . Но много уважавани медии, които са по-малки, имат трудности да се приспособят към новия модел. Нови опасности за журналистите? Журналистите са изправени пред нови рискове в тази среда, критикувани от политиците, тъй като се опитват да отстранят неистината. В Бразилия две организации, специализирани в проверката на фактите - Лупа и Аос Фатос, които установиха партньорство с Фейсбук , са заплашвани и обвинени в политическа пристрастност. Филипинското правителство отне лиценза на сайта Rappler, който подкрепи усилията за удостоверяване на верността на информациите, одобрени от президента Родриго Дутерте. В САЩ медиите се радват на твърда подкрепа по конституция. Но някои журналисти смятат, че атаките на Тръмп оказват влияние върху начина, по който аудиторията ги възприема. Каква е стойността на проверката на фактите? В тази обстановка стойността на проверката на фактите нараства. Има не по-малко от 149 инициативи от този род в 53 държави, според Репортерската лаборатория на университета Дюк. Фейсбук е установил партньорство с 25 медии, сред които и АФП, в 14 държави, за да се ограничи потокът от фалшиви новини. Но проучванията показват, че за проверката на фактите има граници. И че някои ще продължават да вярват на неверни информации, каквито и усилия да се правят за проверка на фактите. В края на 2016 г. въоръжен мъж беше застрелян в пицария във Вашингтон, защото повярвал на слухове, че има мрежа от трафиканти на деца, сред които била и Хилари Клинтън. Петдесет и един процента от избирателите републиканци в САЩ продължават да мислят, че Барак Обама е роден в Кения, което, по конституция, би му попречило да е президент. Изследване показа, че две трети от възрастните американци се оплакват от объркването, създавано от манипулирани информации. Но 23% от тях признават, че вече са споделили фалшива информация, като половината са го направили съзнателно. Текстът е от Франс прес . Преводът е на БТА. м.л. Wed, 18 Jul 2018 10:26:39 +0300 Телевизионна водеща съди продуцента си http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39883 СБЖ Телевизионната дива, както я наричат медиите във федералната република, настоява да получи огромната сума от вече бившия си продуцент за водено от него двойно счетоводство на фирмата й. Според Небел това са суми, надписани за наеми и разходи за офисите на фирмата й. Името на водещата се свързва с едно от най-гледаните и успешни магазинни предавания в прайм тайма на съботната вечер по ZDF. В предаването й са участвали свтовноизвестни певци, артисти и хорасъс световни постижения. 19 години водещата Кармен Небел и продуцента Петер Волф бяха приятели и успешен бизнес тандем. Сега между тях се води жестока съдебна война. Дамата смята, че е била лъгана през цялото време за разходите, правени за фирмата и екипа й, докато от своя страна Волф твърди, че той коректно я е информирал за всички разходи. Това дело си е чист опит за финансова измама, заяви преди последното съдебно заседание продуцентът. Според него Кармен Небел иска да получи тези пари от него самия като физическо лице. Той не се поколеба в присъствие на журналисти да нарече телевизионната водеща и адвоката й Хайко Хайке пирати и улични разбойници . Окръжният съд в Берлин отложи делото за 21 септември, когато съдиите трябва да съобщят и решението си. Sat, 14 Jul 2018 17:51:02 +0300 Холандка се завръща на германския екран http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39814 СБЖ В продължение на години тя беше ководеща на Let s Dance по RTL. През миналия сезон беше, неочаквано дори за самата нея, сменена с австрийката Виктория Сваровски 15 години по-млада от нея и според ръководството на тв канала с много по-добър книжовен немски език. Наследницата на известната фамилия Сваровски беше участничка в предаването и се вписа доста добре като водеща. Макар и обидена и огорчена, Силви Майс се оттегли без да коментира решението на шефовете на телевизията. На 6 август обаче русолявото миньонче се завръща в RTL като член на журито в успешното предаване Суперталант . Нейни колеги са музикалният титан Дитер Болен и дизайнерът Брус Дарнел. Самата Силви е била вече в тази роля в периода 2008-2011. Първоначално снимките ще са в Бремен. Според медиите в Германия това означава край на войната между холандката и тв канала. Преди две години тя беше сменена заради проблеми с немския език . Така в ефир освен германците останаха швейцарката Мишел Хунцикер и австрийката Виктория Сваровски. Силви Майс напомняше за себе си само с участие в светските хроники като присъствие по коктейли и представителни събития. Сега тя написа в профила си, че отново съм в играта! , с което явно е приела не само офертата на тв канала, но и условията му да не коментира предишните им отношения. Sat, 07 Jul 2018 21:39:11 +0300 В Киев обсъждаха в ограничен състав свободата на словото http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39705 СБЖ Според организаторите целта е да се съберат заедно и да бъдат чути креативните и активни гласове относно свободата на словото и плурализма, станали обект на горещи дискусии по време на форума. Особено място беше отделено на изказването на главния редактор на сайта Детектор на лъжата Наталия Лигачова, която акцентира върху работата в телевизионните канали. Журналистката подхвана дискусия за това дали тв каналите, собственост на украински олигарси, могат да излъчват на територията на страната при положение, че са получили незаконно своите лицензи. Според шефа на Националния съюз на журналистите на Украйна (НСЖУ) Сергей Томиленко, сред основните заплахи, на които днес са подложени представителите на медиите в страната, е сигурността на журналистите, като по тази тема той припомни случаите за оказан натиск върху тв каналите 1+ 1 , Zik, NewsOne. Освен това председателят на НСЖУ заяви, че решаващите фактори за безопасната работа на журналистите зависят от натиска на властта и влиянието на собствениците. По време на дебатите не пропуснаха да споменат и убитите в Украйна журналисти, като Павелб Шеремет, Вячеслав Веремий и Георгий Гонгадзе, като дали случайно или просто невинен пропуск беше, че пропуснаха Олеся Бузина. По време на еднодневната конференция за свободата на словото, в Киев прозвучаха изказвания и на много световни експерти в областта на свободата на медиите. Мнозина от тях бяха единодушни, че обективно подадената информация е въпрос на журналистическа етика, дори в голяма степен повече от компетентността на правоохранителните органи. Конференцията беше съпътствана от неприятен инцидент Беше осуетено участието в нея на представителя на Съюза на журналистите на Русия (СЖР) тв водещият Евгений Сандро Примаков, който имаше заявен доклад, и журналистката на RT Пола Слиер. Те бяха арестувани на летището в Киев, където прекараха деня си. Властите иззеха паспортите и документите им и след няколко часов разпит бяха въдворени в чакалнята за заминаващи и с вечерния полет се завърнаха в Москва. Мотивът за Евгений Примаков - младши беше, че представлява опасност за националната сигурност на Украйна(?). И двама имат забрана пет години да не посещават страната. Нещастието не за мен, а за украинските ми колеги. Отивах там на експертна конференция на ОССЕ за свободата на медиите, като при това от организацията потвърдиха моето участие е написал на фейсбук страницата си Евгений Примаков. Но за украинските колеги това не беше радостно. Какво се бях подготвил да кажа там е очевидно. Че журналистът не е комбат, че свободата на медиите трябва да се осигурява, че най-малкото е нужно да се опитаме да проведем диалог, защото всеки диалог е по-добър от стрелбата но украинските колеги видимо не искаха да излязат от зоната на комфорта си. А важното за мен е: Днес, на 26 юни, е ден за памет на моя дядо. Готвех се да отида на Новодевичето гробище, за да го навестя. За мен това е много важен ден. но реших да го прекарам в Киев, защото това беше шанс да направя нещо не много голямо, за да спре месомелачката. Това беше добър опит и добра памет за дядо ми. Още повече, че той е роден в този град. Беше правилният ден. Не ми разрешиха този опит. Умишлено, съзнателно, целенасочено. Много жалко! Това, разбира се, разбуни духовете и МВнР на РФ в лицето на Мария Захарова веднага реагира на случилото. Според говорителя на ведомството това е неприемливо, тъй като по-рано представителят на ОССЕ по проблемите на свободата на медиите Арлем Дезир е благодарил за интереса, проявен от страна на Русия да участва в конференцията. За нас е неприемлив подходът на ОССЕ при координацията на своите мероприятия, при които не се дава възможност за участие в тях всички заинтересовани страни заяви Мария Захарова. СЖР също не остана безразличен към случилото се и подготвя своята позиция. За това заяви секретарят на Съюза Тимур Шафир. По тази тема подготвяме нашата позиция, която ще бъде разпространена до всички международни организации каза Шафир. Според него важното е, че Примаков се е завърнал вкъщи и животът и здравето му не са били подложени на опасност. Украинските власти нямат никакво основание да забраняват на журналистите да си вършат работата пък беше реакцията на представителя на правозащитната организация Human Rights Watch (HRW) в Киев Таня Купър. Тя също заяви, че свободата на медиите е едно от фундаменталните права на човека. Вероятно Украйна има своите основания да не харесва това, което излиза в руските медии казва Таня Купър, - но не може да е причина за това, че да не позволява журналистите да си вършат работата. Wed, 27 Jun 2018 14:55:53 +0300 Минибус връхлетя в редакцията на холандски вестник http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39698 СБЖ Автомобилът се е врязъл съвсем целенасочено в стъклената фасада на вестника и издателството към него и веднага е избухнал в пламъци.Шофьорът е успял да избяга и се издирва от полицията. За щастие убити и ранени невинни хора няма. Дебелото стъкло се е оказало спасително и е предпазило сградата от по-големи и дори фатални поражения. Няма да се оставим да ни изплашат , е изявлението на главния редактор на вестника за медиите в Холандия. Както той, така и издателите на De Telegraaf , са убедени, че посегателството върху медията и сградата е терористичен акт. Засега обаче се смята за твърде рано да се правят спекулации кой е отговорен за това престъпление. Wed, 27 Jun 2018 08:54:18 +0300 След 19 години: Вестникари откриха съучастник в терористичен акт http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39697 СБЖ Според разследващия екип на вестника близката приятелка на основната подсъдима в Мюнхен по мега-делото на крайнодясната неонацистка група Националсоциалистически ъндърграунд (NSU) Беате Чепе, е съпричастна към бомбения взрив през 1999 година. Сузан Е., приятелка на Чепе и съпруга на нейния съпроцесник Андре Е. е била замесена в подготовката и реализацията на терористичния акт. Беате Чепе, станала известна като нацистката невеста , е подсъдима за десет убийства, 15 обира на банкови клонове и два бомбени атентата. През 2013 година съпроцесникът й Карстен С. е направил признания, че самовзривилите се през 2011 година Уве Бьонхард и Уве Мундлос са му разказвали как запалихме един фенер в Нюрнберг . След неговите самопризнания става ясно, че неразкритият взрив в кръчмата Слънчева светлина в Нюрнберг, е в сметката на NSU . Разследващите едва тогава успяват да сглобят пъзела на станалата експлозия на фенер в заведението Слънчева светлина на 23 юли 1999 година. Разследващият екип на Нюрнбергски новини е разговарял с оцелели в атентата и със собственика - германски турчин, който тогава е бил ранен. Мъжът е разпознал на една снимка приятелката на Чепе Сузан Е. Той е допълнил, че през 2013 година, след обрат в признанията по процеса, е бил търсен от полицията и е трябвало да прегледа внимателно 115 снимки на вероятни и възможни съучастници в престъплението. Оттогава лицето на младото (тогава) момиче Сузан Е. не му излизало от главата. Сузан Е. е позната на полицията в Германия и е фиксирана като крайнодясна екстремистка, близка приятелка на Беате Чепе. В продължение на години тя е живяла в непосредствена близост до двамата Уве Мундлос и Бьонхард и ги е посещавала редовно. И досега тя е съпруга на Андре Е., който е привлечен като подсъдим като съучастник в извършването на убийствата на осем турци, един грък и една полицайка, а така също и за подкрепа на крайнодясна терористична групировка. Засега криминалната полиция отказва да коментира направените разкрития на журналистите. Без коментар остава и прокуратурата, към която от вестника са поискали потвърждение или опровержение на направените от тях разкрития. От Нюрнбергски новости обаче са предоставили направените от тях разкрития на един от адвокатите на жертвите Мехмед Даймагюлер. Пред репортерите адвокатът е потвърдил една от разпространената от него теза че главните подсъдими не биха могли да осъществяват години наред престъпната си дейност, ако не са имали съмишленици и хора, които да ги подкрепят морално, материално и с логистика. Остава отворен въпросът дали прокуратурата ще поиска преработване или доработване на обвинителните материали. През 2015 година по икономически съображения държавното обвинение поиска съкращаване на процеса. Wed, 27 Jun 2018 08:46:25 +0300 Украйна отново се прояви: арестува внука на Евгений Примаков http://www.sbj-bg.eu/index.php?t=39695 СБЖ Органите за сигурност на Украйна са изчакали Евгений Примаков да премине граничната линия на аеропорта и са го задържали веднага с мотива, че той представлява заплаха за националната сигурност на страната. Руският тв водещ изкара почти целия ден без документи в транзитната зона, докато бъдат оформени документите за депортация в Русия. Киев забрани на журналиста пет години да влиза в страната. Според внука на бившия премиер на Русия, забранявайки му да влиза в Украйна, властите се опитват да устроят за себе си комфортен формат, в който те самите и техните обкръжаващи да разказват за кървавия хищник на кремълската пропаганда и за още какви ли не глупости и гадории с подобно съдържание . Евгений Сандро Примаков заявява също, че е готов да обясни своята позиция, но няма намерение да се обръща към международни инстанции по повод решението на Киев да не го допуска в страната, тъй като не иска да оспорва глупостта . Надявам се, че здравият разум и адекватност все още са живи и ще възтържествуват рано или късно е убеден Евгений Примаков. Няма защо да се съдя с глупаци. Струва ми се това е абсолютно излишно занимание. Той заявява, че няма намерение да се разкайва за всичко, което е казал пред украинските органи за сигурност. Да вземат за заложници журналисти, както мен и Кирил Вишински, могат единствено едни вампири казва Евгений Примаков. Но аз знам съвсем точно, че има и украински журналисти, които редовно се изказват по адрес на руските власти. Но те спокойно посещават Русия. И това е нормално, това е свобода на словото. Украинският политически бомонд и медийният елит признават обаче само една гледна точка своята. В навечерието на своето посещение в Киев руският журналист е разбрал от свои близки там, че не е включен в т. нар. черен списък, и че към него не предявяват никакви претенции. Подробно за неприятния инцидент в украинската столица разказа на своята страница във фейсбук и съветникът на руския журналист по линия на Руската хуманитарна мисия , която той ръководи, Алексей Потьомкин. Според него Евгений Примаков е трябвало да изнесе доклад на експертната конференция на ОССЕ за свободата на словото. Русия е пълноправен член на ОССЕ и възможността Примаков да участва във форума е потвърдена от тази международна организация пише Потьомкин. Но видимо за нашите украински партньори такъв диалог не представлява интерес. Самият Примаков разказва, че разпитът му е продължил няколко часа, при това на руски език, след което двама от служителите са го отвели в залата за чакане, където чак вечерта във вторник са му върнали паспорта и документите, за да се качи на самолета за Москва. Не закъсня и позицията на руското Външно министерство. Неговият говорител Мария Захарова заяви в предаването 460 минути на тв канала Русия І , че украинските власти вече са върнали паспорта и документите на Евгений Примаков и той лети обратно за Москва. Руският журналист е председател на Комисията за развитие на информационното общество при Обществената палата на Русия. Той е внук на известния политик и бивш премиер на страната Евгений Примаков, а в памет на своя баща Александър Примаков взема псевдонима Евгений Сандро. Известно време е работил като журналист в Ехото на Москва , ТАСС, в сп. КоммерсантЪ Деньги . работил е в НТВ и Първи канал. От 2015 досега той е тв водещ на предаването Международен преглед в тв канала Россия 24 Tue, 26 Jun 2018 22:40:51 +0300