Разследват директор на обществена медия в Германия за неправомерно обгадотелстване

  • 05.08.2022
  • newsroom.de
Патриция Шлезингер

От седмици има обвинения срещу Патриция Шлезингер – директор на обществения телевизионен оператор Радио и телевизия Берлин-Бранденбург (RBB), която е едно от по-малките звена в мрежата на ARD. От началото на 2022 г. Шлезингер оглавяваше и цялата ARD, но на 4 август подаде оставка от този пост заради разследването.

Въпреки оттеглянето ѝ, казусът вече рефлектира и върху ARD, съобщава сайтът www.newsroom.de.

Председателят на главната комисия в парламента на провинция Бранденбург Даниел Келер призовава за незабавно изясняване на обвиненията срещу ръководителката на обществената телевизия. „Сега е необходимо RBB незабавно да изясни фактите с абсолютна прозрачност“, каза Келер, лидер на парламентарната група на Германската социалдемократическа партия пред ДПА. Той нарече оттеглянето на Шлезингер от ARD необходима стъпка за предотвратяване на по-нататъшни щети за обществената медия.

Ако вече е доказано, че има неправомерно поведение, 61-годишната директорка трябва да понесе последствия, смятат от сайта. Съюзът на журналистите в Германия (DJV) също настоява за пълно изясняване на случая.

Оставката на Шлезингер от президентския пост на ARD беше обявена в четвъртък вечерта. Директорът на WDR Том Буроу ще поеме текущата работа в ARD до края на годината. Очаква се от 2023 г. директорът на Südwestrundfunk Кай Гнифке да заеме поста.

Шлезингер бе подложена на нарастваща критика в продължение на седмици, като изникваха все повече и повече обвинения. Едно от тях е, че тя и главният контрольор Волф-Дитер Волф са се държали твърде „нехайно“ един към друг при сблъсък на интереси. И двамата отхвърлиха обвиненията. В момента тече разследване от адвокатска кантора.

Онлайн медията Business Insider даде ход на случая в края на юни и оттогава съобщава все нови и нови подробности. Консултантските договори за строителен проект на RBB, който сега е спрян, както и поръчките за съпруга на Шлезингер в държавния Панаир Берлин, също играят роля.

Има и критики за значителното увеличение на заплатата на Шлезингер до сериозните 300 000 евро за година. Фокусът е насочен и към закупуването и използването на служебния й автомобил, за който се твърди, че автомобилният производител е предоставил много висока отстъпка. Недоволство предизвиква и фактът, че Шлезингер, като шеф на RBB, няколко пъти е приемала гости в личния си апартамент и е таксувала разходите за храна и напитки за сметка на ARD. А каналът се финансира от вноски на зрители. Твърди се, че фактурираните разходи са били неверни.

Председателят на DJV Франк Юберал каза: „Оставката ѝ не променя необходимостта от пълно изясняване на обвиненията срещу нея. От това дали е нанесла щети на медията, зависи и дали тя може да продължи да бъде начело на RBB. Журналистите в общественото радиоразпръскване се нуждаят от лидер начело.“

61-годишната Шлезингер е директорка на RBB от 2016 г. Вторият й мандат започна миналата година и е с продължителност до 2026 г. В неотдавнашно интервю Шлезингер заяви, че иска да остане на този пост, докато обвиненията се разследват. В същото време тя беше готова отново да говори с борда на директорите на RBB за противоречивото увеличение на нейната заплата.