Латвия обмисля да изгони предаващата от Рига руска опозиционна телевизия "Дождь"

  • 03.12.2022
  • segabg.com
Уволненият водещ на "Дождь" Алексей Коростельов

Латвийските спецслужби заподозряха внедрена московска агентура в критикуващата Кремъл телевизия след стреснала ги реплика в ефир на известния тв водещ Алексей Коростельов, който незабавно беше уволнен от ръководството си заедно с още двама редактори.

Руският опозиционен тв канал "Дождь", който от началото на войната в Украйна предава от Рига, е застрашен от прекратяване на лиценза за излъчване. От вчера досега трима ключови журналисти от телевизията - водещ и двама редактори, напуснаха "Дождь" заради гаф в ефир. Намесиха се и латвийските служби за сигурност, пише в. "Сега".

По време на предаване, посветено на мобилизираните войници в Русия, водещият Алексей Коростельов благодари на зрителите, които се обаждат и разказват историите си, и каза: "Продължавайте да ни се обаждате, ще продължим да помагаме  (на руската армия) с оборудване и елементарни удобства на фронта". Това изречение предизвика взрив от негативни зрителски реакции, а латвийските служби за сигурност започнаха проверка дали не става дума за действителна подкрепа на руската армия.

Спецслужбите в Рига публикуваха прессъобщение, в което обявяват: "На фона на престъпленията, извършени от руските окупационни войски срещу Украйна и населението й, каквато и да е форма на подкрепа за агресора е недопустима. Прякото или косвеното предеване на финансови средства или друго имущество в Русия се преследва според чл.77.2 на Наказателния кодекс на Латвия. Нееднократно предупреждавахме за риска учрежденията и отговорните лица за последствията от решението да допуснат в Латвия т.нар. независими руски медии. Доколкото тези медийни компании и журналисти отдавна работят в страната-агресор, не бива да се изключва, че някои медии, започнали работа в Латвия, и техните сътрудници имат връзки с руските спецслужби. Възможен е повишен интерес на руските спецслужби към дейността на емигрантските медии в Латвия". 

Същата вечер главният редактор на телевизията Тихон Дзядко съобщи, че Коростельов - след 8 години работа в тв канала, е уволнен. И че "Дождь" никога не е давала "никакво оборудване и удобства" за руската армия и няма намерение да го прави.  

Водещият Коростельов написа в профила си във Фейсбук, че съжалява за случилото си, че не би дал пари и за чорапи на руската армия, но съжалява, че в тази война има толкова много жертви. "Ако моето уволнение спаси канала и колегите продължат да работят, го приемам", написа Коростельов. 

Днес телевизията напуснаха и редакторът, който му подава реплики в слушалката по време на живото предаване, и една бизнес редакторка. Редакторът Владимир Роменский, ветеран в телевизията, поема цялата отговорност за случилото се, но смята, че ръководството прави "огромна грешка". 

Стана ясно, че латвийският медиен регулатор -  NEPLP, е глобил вече телевизията с 10 000 евро за предишно нейно действие. Става дума за излъчена карта, в която Крим е руски. Органът още не е съобщил как ще накаже "Дождь" заради гафа с репликата за оборудването за руската армия. Но латвийският военен министър коментира, че е "нужно разрешението за пребиваване на служителите на "Дождь" в Латвия да бъде отменено. Каналът трябва да се завърне в Русия и този процес започна".  Според Закона за електронните медии в Латвия, при три наказания се отнема лицензът на тв оператора.