Начало
 
 

Карлос Саура на 90: Всеки филм за мен е непознато приключение

07.01.2022 /13:21 | Автор : Юлия Владимирова | Източник: impressio.dir.bg Големина на шрифт: a a    Отпечатай:


Карлос Саура

Големият испански режисьор, който показа на световната кинопублика магията на фламенкото, тангото и фадото, не мисли да се оттегля, въпреки почтения юбилей.

Заедно с Луис Бунюел и Педро Алмодовар, Каплос Саура е един от най-влиятелните испански режисьори, които критикуват политическия и социалния контекст в Испания. "Който си почива, може да ръждяса" - това е мотото на Карлос Саура, пише авторката Юлия Владимирова в impressio.dir.bg.

"Правя филми, за да остана жив", казва режисьорът пред испанския вестник "El Pais" в интервю за 85-ия си рожден ден през 2017 г.

Пет години по-късно това все още е негово мото. Въпреки че навършва 90, испанският режисьор не мисли за пенсиониране.

"Винаги имам нещо наум. И ако нямам нищо, пак измислям нещо", казва Саура, който е роден на 4 януари 1932 г. в северния испански град Уеска.

Саура определено може да се похвали с активна работа през последните години: документалният му филм за италианския архитект Ренцо Пиано "Ренцо Пиано: архитектът на светлината" излезе през 2018 г. Карлос Саура и Ренцо Пиано разкриват своите възгледи за връзката между архитектурата и киното и показват магията, обгръщаща гигантската сграда, замислена от Ренцо Пиано - центърът Ботин с времето ще промени душата на града завинаги.

Този филм е последван от още един филм през 2021 г. - музикалната драма "Кралят на целия свят", в която той е автор и на сценария, а зад камерата е знаменития Виторио Стораро.

Все още очакваме развитие по дълго отлагания му проект "33 дни". Филмът трябва да представи 33-те дни, в които испанският художник Пабло Пикасо създава известната си антивоенна картина "Герника". За главната роля е избран Антонио Бандерас, който вече е играл художника в минисериала "Геният Пикасо".

Карлос Саура е смятан за един от най-големите режисьори на Испания. Най-големият му международен успех преди близо 40 години е "Кармен".

Филмът предизвиква истински бум на фламенкото по целия свят. Но Саура е и брилянтен кинематографичен критик на авторитарната система на Франко във филми като "Ана и вълците" с тогавашната му партньорка Джералдин Чаплин.

Музикалните и танцови традиции на Испания заемат централно място в работата на режисьора. През 2016 г. излезе документалният мюзикъл "Йота: Отвъд фламенкото", филм-почит към танца йота в родния му регион Арагон. Това е 45-ият филм на Саура от началото на кариерата му през далечната 1955 г. Той ще бъде режисьорът, който ще покаже на света както никой друг магията на фламенкото, тангото и фадото.

Чрез този специфичен жанр на танцовите филми, той постига солиден пробив в света на киното. Най-големият му комерсиален успех разбира се е фламенко трилогията му, базирана на испанските класики.

През 1981 г. той си сътрудничи с хореографа Антонио Гадес по "Bodas de sangre" ("Кървава сватба"), базирана на пиесата на Федерико Гарсия Лорка.

Две години по-късно, през 1983 г., идва сензационният и също така доста успешен балетен филм "Кармен", който печели наградата за артистичен принос в изкуството на фестивала в Кан и също така е номиниран за Оскар в категорията за най-добър чуждестранен филм. Трилогията завършва с "Любовна магия" (1986).

"Беше невероятно наистина колко добре беше приета Кармен по света по това време. И филмът все още се показва по телевизията в много държави, докато тук, в Испания, е напълно забравен" споделя Саура. Той самият твърди, че е много по-известен и по-популярен в чужбина, отколкото в родината му.

Но свеждането на Карлос Саура единствено до неговите танцови филми не би било справедливо за това, което е дал режисьора на киното. Още преди пробива с танцовата си трилогия, той прави силно социално критични документални и игрални филми.

Докато преподава сценарий и режисура във Филмовия университет на Мадрид, който по това време е едно от най-политически активните университети в Испания, Саура има връзки с комунистическата филмова организация Uninc, която продуцира филми на ветерана комунист и режисьор Хуан Антонио Бардем (чичо на актьора Хавиер Бардем).

Това оставя силен отпечатък върху младия Саура и така първите му модели за подражание включват режисьори като Сергей Айзенщайн или Всеволод Иларионович Пудовкин, немските експресионисти и италианските неореалисти. За Саура изкуството трябва да създава увеличена реалност, в която да си дадем сметка за неравенствата и извращенията на света ни.

През 1960 г. той прави първия си пълнометражен филм "Los Golfos", един суров полудокументален разказ за кариерата на един бикоборец.

Филмът е представен в Кан, но след това няма разпространение. Пътуването до Южна Франция обаче не е било напразно. В Кан Саура среща Луис Бунюел. Двамата стават приятели и Бунюел ще окаже силно влияние върху работата му след това.

Саура постига първия си голям успех с филма от 1966 г. "La Caza" ("Ловът"). Филмът е критичен образ на саморазрушителните тенденции, развиващи се сред испанската буржоазия. Печели Сребърна мечка на Берлинале.

"Ментово фрапе" (1967)), един също успешен филм на Саура, разказва за любовен триъгълник, който завършва трагично. Филмът печели Сребърна мечка в Берлин. В него испанецът работи с актрисата Джералдин Чаплин, с която после живеят заедно до 1979 година.

Саура има характерен политически подход в правенето на филмите си. Филмът от 1970 г. "El jardin de las delicias" ("Градина на насладите") напомня на зрителите за испанския диктатор Франсиско Франко, неговия изказ и начина, по който говори.

Заради това Саура водел постоянна битка с цензорите: някои негови сценарии са забранени, някои готови филми, като "Ana y los lobos" ("Анна и вълците", 1973) са чакали месеци за разрешение да бъдат прожектирани, други са пуснати с промени в сценария.

И до днес Саура продължава да прави филми, които говорят критично за родината му. Темите включват поведението на висшите политици, корупцията и цензурата на медиите в Испания.

Освен с филми, Саура е известен и с други свои таланти. Преди да започне да прави кино по идея на по-големия си брат, известният художник Антонио Саура, Карлос също рисува. Но любимото му занимание освен правенето на филми всъщност е фотографията.

Саура има колекция от над 600 фотоапарати. Прави "поне по една снимка всеки ден, за да не загуби форма", споделя самият той и редовно ги излага в изложби.

Между 1997 и 2004 г. Саура публикува три романа, пише няколко сценария и публикува свои фотографски творби.

Той поставя операта "Кармен" на Жорж Бизе няколко пъти — като дебютира в Щутгарт през 1991 г. — и през 90-те и 2000-те години. През 2004 г. журито на Европейските филмови награди отличава Карлос Саура за делото на живота му
В момента се подготвя сериал за поета Федерико Гарсия Лорка, документален филм за произхода на изкуството и филм за композитора Йохан Себастиан Бах.

Сподели в
 

На 29 януари 2022 г. се навършват 190 години от рождението на граф Н. П. Игнатиев. Юбилейната дата е добър повод да се отдаде почит към личността и делото на тази изключителна личност, да се напомни на съвременниците ни за неговия принос за освобождението от турско робство, за борбата му да се защити историческата истина.

29.01.2022/00:08

СБХ организира транспорт с автобус за художници и журналисти, които желаят да участват в честването на 140-ата годишнина от рождението на Владимир Димитров - Майстора в Кюстендил.

28.01.2022/19:16

Българи и кубинци поднесоха венци и цветя пред паметника на кубинския национален герой, поет, публицист и революционер в столицата.

28.01.2022/18:17

Част от историята на Българската армия от 1946 до 2011 г. е събрана в най-новия филм на ВТК „СКРАП“. Официалната премиера бе днес в Централния военен клуб.

27.01.2022/18:37

Във връзка с 30-годишнината от установяването на българо-арменски дипломатически отношения в Дома на културата „Средец“ беше организирана изложба на арменски художници, която предизвика голям интерес сред почитателите на изобразителното изкуство. Сред участниците, изложил свои платна е и художникът Александър Дероян, който гостува на сайта на СБЖ.

27.01.2022/07:33

 Събития в СБЖ

 Представяме ви

Роден на 31.12.1931 г., но записан в кръщелното на 01.01.1932 г., "за да мине в следващия набор за казармата", както обяснява самият Димитри Иванов - още с това начало в живота си той излиза от всякакви стандарти, за да стигне до днес такива професионални и човешки висини, каквито средният съвременен кръгозор изобщо няма капацитет да фокусира.

11.01.2022 /20:20 | Източник: СБЖ/dimitriivanov.com

През 2022-ра ще се навършат 30 години, откакто загубихме изтъкнатия фотограф Тодор Славчев, запечатал в образи и голяма част от историята на СБЖ. Нека си спомним отново за него и да отдадем дължимото на забележителния му принос във фотографията.

31.12.2021 /19:07 | Автор: Иван Каневчев | Източник: СБЖ

Университетска изследователка от Хонконг предлага обширен анализ на приноса за възраждането на журналистиката на фактите от страна на филипинската журналистка и издателка Мария Реса, която тази година бе отличена с Нобелова награда за мир заедно с руския си колега Дмитрий Муратов.

16.12.2021 /16:13 | Автор: Проф. Юен-ин Чан | Източник: gijn.org

Известният френски журналист, писател и интелектуалец с националистически дискурс Ерик Земур обяви официално, че влиза в надпреварата за президент на Франция на изборите догодина и ще се опита да „изсели“ Макрон от Елисейския дворец. Новината обиколи всички световни информационни агенции, след като Земур с летящ старт обяви кандидатурата си.

05.12.2021 /09:39 | Автор: Майя Любомирска | Източник: СБЖ

 Спомени и архиви

В новия том VII на „Известия на бургаския музей“ е публикувано изследването на журналистката Диана Славчева „Бургаската преса в годините от Освобождението до 1944 г.“

18.01.2022 /13:10 | Източник: СБЖ

Медийната мрежа в област Силистра в миналото е представлявала богата палитра. Понастоящем - скромна, но от сърце

01.10.2021 /19:06 | Автор: Йордан Георгиев, Марин Минев | Източник: СБЖ

 Акценти и позиции

Второ знаково отстраняване от в. „Дума” на емблематична журналистка в рамките на два дни буди сериозна тревога за нови нива в посегателството над свободата на словото и правата на журналистите в България. Редно е и правителството да се произнесе, защото тревожните действия идват от сила, представена в него.

14.01.2022 /16:16

Апелираме към колегията да се присъедини към петицията в защита на Велиана Христова и към други солидарни действия, с които заедно да отстоим свободата на словото и журналистическите права.

13.01.2022 /15:57

Компетентните органи трябва да реагират незабавно на информацията за заплаха срещу главния редактор на BIRD Атанас Чобанов. В световен мащаб острата реакция срещу посегателства над журналисти също е мерило за демокрацията – от погромите срещу медии в Казахстан до разправата с разобличителя от „Уикилийкс” Джулиан Асандж

10.01.2022 /08:57

 Мнения

„Чистката” във в. „Дума” е опасен симптом и за правата на журналистите, и за обществената търпимост към посегателства срещу критични гласове.

19.01.2022 /12:05 | Автор: Къдринка Къдринова | Източник: СБЖ

Такава ни е съдбата – да бъдем глашатаи на истината. Няма да сме журналисти, ако търсим нещо друго в професията и в живота. А те ни поставят пред изпитания...

26.12.2021 /16:00 | Автор: Петя Пейчева | Източник: СБЖ

 
 

В момента онлайн: 26 гости

Бързи връзки